Česko přišlo kvůli kolonám o 112 miliard. Každý řidič ztratil půl dne života
Zdržení v dopravních kolonách stálo loni Česko 112 miliard korun. Každý řidič navíc prostál v zácpě průměrně 12 hodin. To vše vypočítali experti Ústředního automotoklubu a Dopravní fakulty Českého vysokého učení technického.
Do ekonomické ztráty z dopravní zácpy se započítává například vyšší spotřeba paliva, opotřebení vozu nebo ušlá mzda a zisk.
Nemalé náklady způsobují mimo jiné i zdravotní obtíže nebo psychická újma.
„Nejsou to jen škody způsobené ztrátou času a ztrátou z veřejných a soukromých rozpočtů, ale jsou to i neuvěřitelné ekologické ztráty. Největší nebezpečí a ztráta je samozřejmě to, že veškerý systém just-in-time padá, a lidé jsou navíc v obrovském stresu,“ upřesňuje prezident Ústředního automotoklubu ČR Oldřich Vaníček.
Česko přišlo kvůli kolonám o 112 miliard. Výsledky výzkumu přiblížil prezident Ústředního automotoklubu ČR Oldřich Vaníček
Údaje podle něj ale nemůžou být nikdy zcela přesné. Navíc se vypočítávají z mnoha faktorů, vyjmenovává Vaníček:
„Rozdílné plochy jednotlivých států, plochy jejich páteřních komunikací, jejich kapacita, množství a stáří automobilů, množství a průjezd po dálnicích a rychlostních komunikacích. Je to velmi složité.“
Od roku 2010 se ekonomická ztráta způsobená dopravními kolonami zvýšila z 88 miliard na loňských 112 miliard korun. Podle Vaníčka je nárůst způsoben nejen rekonstrukcí dálnice D1.
„Je to nárůstem motorizace, počtu vozidel a hlavně počtu lidí, kteří používají svá vozidla,“ dodává prezident Ústředního automotoklubu ČR.
Dálnice, nebo spíš parkoviště? Kdy vyrazit, abyste nečekali
Číst článek
Ještě hůře jsou na tom v Německu, kde každý řidič průměrně prostojí v zácpě 8 dní za rok. Celková škoda za kolony se tady vyšplhala na v přepočtu 2,7 bilionu korun.