Média podle většiny Čechů nejsou nestranná. Politici tím veřejnost léta masírují, říká expertka

Česká média podle víc než dvou třetin lidí příliš straní vládě nebo opozici. Vyplývá to ze společného výzkumu agentury STEM a Institutu EUROPEUM. Data potvrzují setrvalý trend klesající důvěry v média, Česko je na tom v některých ohledech hůře než Polsko nebo Slovensko. Podle expertky na média Alice Němcové Tejkalové z FSV UK v Praze to souvisí kromě jiného s útoky politiků na novináře.

Bruselské chlebíčky Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Bruselské chlebíčky 53

Bruselské chlebíčky 53 | Zdroj: Český rozhlas

Z dat STEM a Institutu EUROPEUM také vyplynulo, že se média veřejné služby podle mínění většiny Čechů a Češek vyhýbají kritice vlády. „Část veřejnosti nevnímá veřejnoprávní média jako dostatečně ostrého kontrolora činnosti vlády,“ vysvětluje spoluautor výzkumu Jaromír Mazák z agentury STEM.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si celý díl Bruselských chlebíčků

Stačí sociální sítě

Podle Alice Němcové Tejkalové jde i o odraz toho, že část politických elit dlouhodobě na média útočí. „Někteří z politiků si vyloženě vybírají veřejnoprávní média,“ upozorňuje mediální expertka, která byla hostem Bruselských chlebíčků.

V dnešní době, kdy nepotřebují mediální platformu, aby se dostali k fanouškům a voličům a mohou je oslovit napřímo přes sociální sítě, aniž by čelili kritice, je daleko větší sklon lidí věřit, že některé médium poškozuje jejich člověka nebo se vyhýbá kritice jiných,“ dodává.

Za dlouhodobý pokles důvěry si podle ní ale novináři z části mohou sami. „To, jak v posledních letech prorůstá PR s žurnalistikou, je alarmující. Někteří kolegové a kolegyně, kteří sedí na výkonných pozicích, se mnou nebudou souhlasit; řeknou mi, že je to důležité pro byznys, jinak by na novináře neměli peníze a podobně. V dlouhodobém horizontu jde ale o naprostou medvědí službu novinařině,“ tvrdí Němcová Tejkalová.

Problematické podle ní je také stírání hranic mezi novinářskou profesí a influencerstvím a rozrušování etických standardů.

Jak je na tom Česko s důvěrou v média a novinářskou svobodou ve srovnání s dalšími evropskými státy? Proč i novináři mají tendenci nevěřit institucím? A je možné ztracenou důvěru získat zpět? Poslechněte si novou epizodu Bruselských chlebíčků.

Viktor Daněk, agf Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme