Tradiční fast foody ohrožuje nová konkurence. Popeyes chce v Česku do deseti let otevřít 60 restaurací

Není to zdravé a není to ani zdaleka levné, přesto Češi rychlá občerstení milují. Hamburgerům, smaženým kuřatům, bagetám, kebabu nebo pizze se u nás daří víc než dobře. Podle tržeb řetězců za ně Češi utratí desítky miliard korun ročně. Největším sítím restaurací s rychlým občerstvením v Česku - KFC a McDonald's - loni rostly počty zákazníků i celkové tržby. A všechny hlavní řetězce také přidávaly nové restaurace.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Popeyes

Popeyes chce v Česku do deseti let otevřít 60 restaurací | Foto: Anna Boháčová | Zdroj: MAFRA / Profimedia

První restauraci v Česku otevřel McDonald's před dvaatřiceti lety. Byla to velká sláva, brali jsme to pomalu jako příchod symbolu svobody a na hamburgery se stály dlouhé fronty. Dnes má řetězec v Česku přes sto dvacet poboček a další bude přidávat.

Přehrát

00:00 / 00:00

Rychlé občerstvení už je v podstatě stejně drahé jako jídlo v restauracích. Přesto ho Češi vyhledávají. Řetězcům rostou tržby a do Česka přicházejí nové značky

„Tržby za loňský rok dosáhli 9,5 miliardy korun, což představuje šestnáctiprocentní růst oproti roku 2022,“ vysvětluje Martin Troup, marketingový ředitel McDonald’s pro Česko, Slovensko a Ukrajinu.

Podobně úspěšná je i skupina Amrest, která v Česku provozuje sítě restaurací KFC, Pizza Hut a Burger King. Loňské výsledky za Česko skupina ještě nezveřejnila, samotnému KFC však podle Ivany Dlouhé Makalové, ředitelky pro Česko a Rakousko, vzrostl počet zákazníků o osm procent a průměrná útrata o 3,5 procenta.

Jestliže tedy celá skupina v roce 2022 vykázala tržby skoro šest miliard, mohla se loni přiblížit už k sedmi miliardám. Po obsazení Prahy a dalších velkých měst je pro řetězce důležité pronikat do regionů.

„Také letos budeme pokračovat v expanzi do krajů, abychom byli dostupnější pro ještě více zákazníků,“ dodává Dlouhá Makalová.

Rostoucí ceny

Jídlo z fastfoodu přitom není vůbec levné. Leccos prozradí, že třeba Amrest měl při prakticky stejném počtu transakcí v roce 2022 o 1,5 miliardy vyšší tržby než v roce 2019. Cena největší stálice McDonalds, cheeseburgeru, se za posledních deset let víc než zdvojnásobila.

Globální značky čelí problémům kvůli postoji k válce v Gaze. Zákazníci bojkotují McDonald’s i Starbucks

Číst článek

Běžné menu se v restauracích rychlého občerstvení pohybuje nad 200 korun. To už je víc než v mnoha restauracích. Podle mluvčí rozvážkové služby Wolt Jany Jarošové těží řetězce rychlého občerstvení ze známé značky a zákazníci u nich vědí, co mohou čekat. Proto si je objednávají čím dál víc.

„Objem objednávek z fastfoodů loni meziročně vrostl o 60 procent. Rok předtím byl tento nárůst více než stoprocentní,“ doplňuje Jarošová.

Bageterie nebo Banh-mi-ba

Vedle těch největších zůstává prostor i pro řadu dalších. Rozšiřuje se mimo jiné česká síť baget Bageterie Boulevard i koncept vietnamských baget Banh-mi-ba. A přicházejí nováčci. Na konci loňského roku se v Česku otevřely dvě restaurace „kuřecí značky“ Popeyes.

Podle zájmu a front před restaurací na pražském Václavském náměstí to vypadalo, že Čechy americké fastfoody neomrzely ani po třiceti letech. Popeyes má proto podle svého šéfa pro Česko Marka Blaževiče velké plány.

5:55

Srdci škodí fastfood i energy drinky, říká kardiolog. Jak prodloužit život ve zdraví až o deset let?

Číst článek

„Viděli jsme v Česku velký prostor pro další zajímavou značku a Popeyes má jednoznačně potenciál zařadit se mezi současné velké hráče. Během prvních deseti let působení značky Popeyes bychom chtěli mít v Česku 60 restaurací,“ popisuje Blaževič.

Prorazit v Česku ale nebude pro Popeyes úplně jednoduché. Nejen proto, že se jeho nabídka téměř shoduje s už zavedeným KFC, ale také proto, že globální hegemon fastfoodů McDonald's přidává do nabídky čím dál víc kuřecího masa.

Podle Troupa ne proto, že je levnější, ale že je lehčí a zákazníci si ho žádají: „V loňském roce jsme v McDonald’s monitorovali setrvávající růst poptávky po jídlech z kuřecího masa. V současné době v našich restauracích tvoří čtyři z deseti prodaných jídel.“

Letos by také do Česka mohly přijít další zahraniční řetězce s rychlým občerstvením. Nejblíž k tomu mají hamburgery Five Guys, které už nyní působí v Německu a Rakousku.

Tomáš Jeník, job Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme