Špatně ukotvené sloupy, chybějící zvukové signály. Nevidomí se v ulicích potýkají s množstvím překážek
Zhruba sto tisíc lidí v Česku trpí zrakovým postižením. Buď jim zůstaly už jen nepatrné zbytky zraku, nebo jsou úplně nevidomí. V ulicích měst se opakovaně setkávají s problémy. Příkladem je třeba kotvící lano sloupu zasahující do vodícího pásu v chodníku nebo chybějící akustické úpravy, bez kterých jsou slabozrací odkázáni na cizí pomoc.
S problémy se denně setkávají nevidomí na ulicích po celé republice. O nápravu přitom úředníky často žádají velmi dlouho a někdy i marně.
Ladislav Kubeček je od narození slepý, pohybuje se s pomocí bílé hole nebo vodícího psa. Často cestuje a třeba na autobusovém nádraží v Náchodě mu chybí systém, který umožňuje informační tabule ovládat pomocí speciální vysílačky. „Mělo by vám to říct, že například stojíte u zastávky číslo tři a podobně,“ říká.
Město Náchod se snaží situaci řešit, jedná s firmou, která software do informačních cedulí dodává.
V Hradci Králové je zvukovým signálem vybavena jen necelá polovina přechodů na světelně řízených křižovatkách. Problémy mají zrakově postižení především na dvou místech v centru města.
„Tam je přechod přes oboustrannou vozovku,“ vysvětluje nevidomý zaměstnanec Tyflocentra v Hradci Králové Jarmil Moláček. Právě on na podobné věci jednotlivé úřady upozorňuje. „Není to o tom, že bychom žádali o úpravu každého přechodu. Jde především o ty hodně frekventované úseky,“ dodává.
Z chodců se stávají 'smart phone zombies'. Zvedněte na ulici oči od telefonu, vyzývají experti
Číst článek
Hradecký magistrát o výtkách týkajících se přechodů ví. Snadné řešení ale neexistuje. „Vyžaduje to zase další kabelové zapojení a bohužel ta křižovatka je v tomto smyslu využita do maximální kapacity,“ říká mluvčí primátora Petr Vinklář.
Nový dopravní systém
Momentálně se tak chystá přestavba celých světelných křižovatek, k té ale v Hradci Králové dojde až za několik let.
„Všechny tyto úpravy mají být řešeny v rámci inteligentního dopravního systému, který město připravuje. A z tohoto důvodu se zatím tyto přechody nebudou vybavovat novými akustickými signály,“ dodává Vinklář.
Problémy se objevují i na nových stavbách. Například na nedávno otevřeném autobusovém nádraží v Broumově zasahuje do vodícího pásu v chodníku ukotvení nedalekého sloupu. O to se tak nevidomí mohou zranit.
Tamní městský úřad slíbil nápravu během několika týdnů, na nádraží navíc doplní vodící pásy od jednotlivých výstupních míst autobusů a také tabulky s Braillovým písmem.