‚Člověk je tady opravdu strojvedoucí.‘ Z českých tratí zmizí po téměř půl století lokomotivy ‚banány‘
Banány mají před sebou poslední jízdy na české železnici. Lokomotivy řady 150 a 151 dostaly od železničářů přezdívku banán díky svému charakteristickému původnímu nátěru a také zkosenému čelu. Nejen na českých kolejích jezdí už skoro půl století, v pátek je však čeká poslední plánovaná jízda.
Banány mají za sebou skoro půlstoletí provozu. V roce 1978 začaly jezdit z Prahy přes Ostravu do Košic a až k hranicím s tehdejším Sovětským svazem. Na trase tahaly těžké rychlíky a expresy.
‚Má výkon čtyři megawatty, na svojí dobu to byla velmi výkonná lokomotiva.‘ Z českých tratí zmizí lokomotivy zvané ‚banány‘
„(Tahle lokomotiva) má jedinečný vzhled, ještě s gorilami, s lokomotivami řady 350. Co jí dělá unikátní, je její píšťala, podle které se těmto mašinám také říká krysa. Má výkon čtyři megawatty, na svou dobu to byla velmi výkonná lokomotiva,“ popisuje pro Radiožurnál strojvedoucí Jaroslav Mareš, který jeden z banánů řídí.
„Dá se s tím takzvaně vyblbnout. Člověk je tady opravdu strojvedoucí. Reguluje ten výkon, kontroluje skluz. Není to jenom o tom, že zadám do počítače nějaká čísla a tím té mašině řeknu: ‚Dělej si, co chceš, hlavně mě někam odvez‘,“ dodává Mareš, kterému se bude po lokomotivách stýskat.
Dvě historické lokomotivy a vůz naložený betonovými panely testují nosnost nového mostu přes Orlík
Číst článek
„Vlaky měly kolem 600 tun, víc než 12 vagonů. Na trase je několik horských ramp, takže byla potřeba silná, výkonná lokomotiva,“ popisuje mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Teď banány čeká důchod, poslední turnus mají plánovaný na pátek.
„Lokomotivy zatím zůstanou v záloze v depu a v budoucnosti je nabídneme k prodeji. A pokud nebude zájemce, tak budou sešrotovány,“ vysvětluje Šťáhlavský. Jedna lokomotiva řady 151 s původním žluto-zeleným nátěrem zamíří do sbírek Muzea Českých drah v Lužné u Rakovníka.