Čerpání, vrty, odpařování. Hasiči likvidují uniklý benzen, blízké jezero je díky norné stěně v bezpečí
Toxický benzen z havarovaných cisteren u Hustopečí nad Bečvou na Přerovsku zasáhl podzemní vody. Potvrdila to Česká inspekce životního prostředí. Hasiči dokončují přečerpávání chemikálie z poslední cisterny a experti zahájili sanaci spodních vod. Na místo dorazil i ministr životního prostředí Petr Hladík z KDU-ČSL.
Benzen po havárii vlaku s cisternami v Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku pronikl do podzemních vod. V 17 cisternách se nacházelo celkem 1020 tun toxické látky, z nichž hasiči zachytili 360 tun. Zbytek buďto shořel, nebo pronikl do půdy. Pitnou vodu ani ovzduší však podle České inspekce životního prostředí neznečistil.
Krizový štáb k nehodě u Hustopečí: Bečva není kontaminovaná, musíme zabránit dalšímu znečištění
Číst článek
Hasiči v průběhu dne dokončí přečerpávání chemikálie z poslední cisterny a experti zahájili sanaci spodních vod. Na místo ve čtvrtek dorazil i ministr životního prostředí Petr Hladík z KDU-ČSL, který uvedl, že taková havárie nemá za posledních 30 let v Evropě obdobu.
Sanační opatření podle něj fungují, množství benzenu v podzemních vodách se snižuje. Těkavou látku odborníci odčerpávají ze sondážních jam, vyhloubeno jich je už dvacet. Přilehlé jezero chrání norná stěna, novinářům to na místě ekologické katastrofy řekl Hladík. Ubezpečil, že žádné riziko v ovzduší nehrozí, místo je ohraničeno.
„Mám mírně optimistickou zprávu, ke čtvrtečnímu ránu jsou měření o trochu nižší než ve středu. Stále jsme v limitu v mikrogramech, jde o 670 mikrogramů (0,67 miligramů), limit, který se týká nebezpečnosti vůči rybám, je 3,5 miligramu. Jsme tak stále řádově níže, než je kritická mez. Z tohoto pohledu se zatím zdá, že opatření, která tady byla provedena, tedy odčerpávání benzenu, který se mísí s podzemní vodou, jsou funkční,“ uvedl ministr.
‚Takové havárii čelíme poprvé.‘ Benzen po nehodě cisteren u Hustopečí zasáhl podzemní vody
Číst článek
Po odčerpání cisteren bude podle něj následovat propařování, teprve poté budou moci odborníci přistoupit k likvidaci. „Od prvních vozů budeme zkoušet propařování cisteren. Je to postup, který máme k urychlení prací. Správa železnic poskytla na místo havárie hnací vozidlo s vyvíječem páry,“ popsal Hladík. Přirozenému odpařování pomáhá i neobvykle teplé a slunečné počasí.
Odstraňování zeminy bude moci začít, jakmile budou odstraněny poslední zbytky havarovaného vlaku, který stále hasiči rozřezávají. Jak dlouho budou sanační opatření trvat, ve čtvrtek zástupci štábu na místě odhadnout nedokázali.