Aby mohlo Diamo začít sarkofág budovat, potřebuje si nechat od báňského úřadu schválit plán pro nakládání s těžebním odpadem a pro provoz úložného místa. K oběma návrhům měl ale zatím úřad připomínky.
Před deseti lety začalo několik veřejných i soukromých podniků spolupracovat na recyklaci materiálu z největšího ostravského odvalu. Projekt ale ztroskotal a účastníci se teď navzájem soudí.
Práce potrvají zhruba deset let, novinářům v Ostravě to ve čtvrtek řekli zástupci vlády a státního podniku Diamo, který bude sanaci dělat. Halda uvnitř hoří již desítky let.
Hlavní znečištění z podzemí je pryč a povedlo se to pomocí soustavy čerpadel, vrtů, hadic nebo drénů, které pomohly odstranit 28 tun dehtu a další skoro dvě tuny jiných nebezpečných látek.
Sanační firma stál pokračuje na stabilizaci čtyř skalních bloků. Z bezpečnostních důvodů bude, do konce března, uzavřen 200metetrový úsek vedoucí z Hřenska na Mezní Louku.
Policie provedla už loni v červnu sérii domovních prohlídek ve Středočeském kraji i na dalších místech právě v souvislosti se zadáváním zakázek Lesní správou.
Likvidaci ostravských ropných lagun brzdí škodliviny, které se během prací uvolňují do ovzduší. Obyvatele blízkého sídliště trápí silný zápach. Sanace lagun přitom bude trvat minimálně do konce roku.
Dělníci se v únoru naplno pustili do sanace bývalé káznice v Brně, který tvoří komplex mezi ulicemi Bratislavská, Cejl a Soudní. Město chce z areálu vytvořit kreativní centrum kraje a zpřístupnit ho lidem na nejrůznější kulturní akce. Záchranné práce se ale nelíbí skupině historiků, podle kterých dělníci mohou zničit kulturní dědictví druhé poloviny 20. století.
Z Bořího lesa na Břeclavsku začne mizet nevybuchlá munice z konce druhé světové války. Sovětská armáda tehdy vyhodila do povětří německou muniční továrnu a v oblasti zůstalo rozeseto asi 50 tisíc kusů zbraní. Dnes má specializovaná firma začít s čištěním prvních 50 hektarů lesa.
Ve Zbýšově u Brna dělníci betonují ústí dolu Jindřich II. Nejhlubší černouhelný důl na Rosicko-oslavanské pánvi i v celé střední Evropě už nefunguje 23 let a z velké většiny ho zaplnila voda. Kvůli stabilitě okolí je potřeba ho bezpečně zajistit.
Boří les u Břeclavi od nebezpečné munice vyčistí soukromé firmy. Vybrat by je měly Lesy České republiky. Se samotnou sanací odborníci začnou nejpozději na konci roku. Informoval o tom premiér Bohuslav Sobotka z ČSSD při dnešní návštěvě areálu.
Ani po více než roce není vyčištěná půda po ekologické havárii u Knyku na Vysočině. Předloni tam zloději navrtali potrubí, ze kterého uniklo několik tisíc litrů nafty. Dnešní kontrolní den zástupců poškozené společnosti Čepro, vodohospodářů a dalších úřadů prokázal, že čištění pozemku bude pokračovat dalších několik měsíců.
Nejdříve na podzim bude jasné, kdo a jak dokončí sanaci svahu na rozestavěné dálnici D8. Jak Český rozhlas zjistil, v ideálním případě teprve až v září vypíše Ředitelství silnic a dálnic výběrové řízení na druhou etapu sanace. Zatím se řeší jen havarijní stav po povodních v roce 2013.
Důkladného vyčištění areálu ropných lagun se Ostravané možná nedočkají. Ministerstvo financí chce totiž sanaci lagun převzít pod sebe a rozhodně už na ni neposílat žádné miliardy korun navíc. Je tak možné, že část kontaminované zeminy v areálu zůstane a vše se zalije betonem. Takové řešení se ale nelíbí obyvatelům sousedního sídliště ani místním politikům.
Zemina z utrženého svahu, která leží na části rozestavěné dálnice D8, by měla být do konce roku pryč. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podepsalo smlouvu s firmami Eurovia, Metrostav, Stavby mostů Praha a Berger Bohemia, které to budou mít na starosti. Zakázku firmy dostaly bez výběrového řízení, ŘSD to zdůvodňuje tím, že je třeba se sanací svahu u Dobkoviček na Litoměřicku začít co nejdříve.
V pražské Stromovce už desítky let chátrá takzvaná Šlechtovka. Dříve byla vyhlášenou restaurací a oblíbeným výletním místem. Teď budovu zakrývá barevná plachta a dovnitř se nesmí vstupovat. Oprava vyjde podle architektů na stovky milionů korun. Zatím ale není jasné, kdy se s ní začne.
Kladno začalo s čištěním areálu bývalé Poldovky. Odstraňování ekologické zátěže zahájilo sanací zamořené zeminy v prostoru bývalých koksoven. Projekt za 50 milionů korun je tím prvním, který město spustilo poté, co si nechalo zpracovat analýzu rizik ekologické zátěže.
Lidé ze Strachotína na Břeclavsku se vracejí domů. Jejich domy ohrožoval sesouvající se svah, který v minulých dnech hasiči zabezpečili. Odtěžili podmáčenou hlínu a položili speciální sítě. Místo teď prohlíží statik.
Pardubický kraj pokračuje v likvidaci starých ekologických zátěží. Ty jsou pozůstatkem působení celé řady průmyslových podniků v době před rokem 1989. V těchto dnech třeba odborná firma odstraňuje skládku v Dolní Lipce na Kralicku.
Na třísetmetrový sráz v Horním Žlebu v Děčíně nastoupili odborníci na výškové práce. Zajišťují místo, odkud se před týdnem utrhl dvacetitunový kus skály a skončil jen těsně vedle roubenky. Její tři obyvatelé zatím přespávají v hotelu.
Vyčištění půdy prosáklé naftou z navrtaného potrubí u Knyku na Havlíčkobrodsku vyšlo na 52 milionů. Spočítala to společnost Čepro. K havárii došlo na konci loňského roku. Potrubí navrtali zloději, kteří ukradli naftu za asi 39 tisíc tisíc korun. Další škodu ve výši 49 tisíc způsobili na potrubí. Policie je dopadla v březnu.
S nápadem na obnovení těžby uranu v Jáchymově přišel při návštěvě Karlovarského kraje prezident Miloš Zeman. Podle starosty města to není reálné, raději se chce věnovat turismu a lázeňství. Kraj by zase uvítal, kdyby konečně přišly peníze na zahlazení původní těžby.
Více než 3500 tun zeminy kontaminované naftou už společnost Čepro odvezla z okolí Knyku na Havlíčkobrodsku. Škody způsobené ekologickou havárií vyčíslila na 30 milionů korun. Zlodějům, kteří potrubí s naftou navrtali, hrozí až pět let vězení. Zatím ale policii unikají.
Areál bývalého nádraží Česká Lípa - město chátrá. Železniční stanice nefunguje zhruba patnáct let a lidem, kteří bydlí v okolí, vadí, že se z místa stává příležitostná skládka. Není nic neobvyklého, že se sem občas stahují i bezdomovci. Českolipská radnice má o staré nádraží zájem. V místě chce totiž v budoucnu vést takzvaný městský okruh, který by měl ulevit automobilové dopravě ve městě.
Kopřivnice nechala zakonzervovat podzemní skládku nebezpečného odpadu na okraji města. Sanace kalů obsahujících ropné látky i těžké kovy vyšla na 32 milionů korun.
Po jedenácti měsících je opět průjezdná silnice z Vraného nad Vltavou do Prahy. Uzavřená byla kvůli opravě skalního masivu, ze kterého často padalo kamení. Teď jsou na svahu umístěné dynamické bariéry, které by měly případný sesuv zachytit.
Likvidace staré ekologické zátěže na území bývalé chrudimské Transporty zatím žádné nepříjemné překvapení nepřinesla. Jedna z největších ekologických zakázek v historii města pokračuje podle plánu.