V Hustopečích nad Bečvou platí stav nebezpečí. Hejtman Olomouckého kraje Ladislav Okleštěk z ANO ho vyhlásil měsíc poté, co tam vykolejil a shořel vlak, který vezl přes 1000 tun jedovatého benzenu.
Benzen z havárie vlaku u Hustopečí nad Bečvou už podle rybářů zamořil jezero u místa havárie, znečistěné jsou podzemní vody a prokázán byl i ve studni v chatové oblasti. Co se dá proti tomu dělat?
Stav nebezpečí umožní rychlejší sanaci zamořené půdy a vody. Nařízení platí do 27. dubna. Vyhlášení stavu nebezpečí v pátek jednomyslně podpořila bezpečnostní rada kraje.
Znečištění studny na užitkovou vodu v chatové oblasti mezi vodní nádrží č. 6 a řekou Bečvou se prokázalo po středečních odběrech. „ČIŽP o rizicích informovala dotčené orgány,“ uvedla inspekce.
Hladík označil situaci na místě za velmi nebezpečnou, mimořádně závažnou a riskantní. Olomoucký hejtman Okleštěk v reakci uvedl, že se nechystá vyhlásit stav nebezpečí.
Zatímco při pondělním měření na jednom z odběrných míst v jezeře zjištěná koncentrace 400krát překročila povolený limit, tak v úterý byla naměřená hodnota vyšší 35krát.
Testy ryb ulovených v pískovně blízko Hustopečí nad Bečvou neprokázaly přítomnost benzenu v rybím mase. Na síti X o tom v pondělí informoval ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL).
„Vidíme, že na to déšť skutečně působí, a teď s obavami a napětím očekáváme vzorky, které bychom měli vidět ráno,“ říká ředitel České inspekce životního prostředí Petr Bejček.
Na začátku příštího týdne by měly být v prostoru mezi tratí a jezerem instalovány takzvané larsenové stěny, které by měly zamezit mísení vod z jezera s podzemními vodami kontaminovanými benzenem.
Na místě zasahuje osm desítek hasičů. Před každou demontáží změří koncentraci benzenu uvnitř cisteren, aby předešli riziku požáru či exploze. Již v pondělí odřezali deset kolejových polí.
Odborníci vyhloubili 27 sondážních jam v prostoru havárie cisteren s benzenem. Ze sond, v nichž jsou podzemní vody zasaženy benzenem, se tato toxická látka odčerpává a odváží k odborné likvidaci.
„Jeli jsme na pět cisteren, hořelo jich ale patnáct. Dvě cisterny zasaženy nebyly. Vlastními silami, asi 20 hasičů je odtáhlo pryč,“ přibližuje zkušený velitel hasičů Správy Železnic Martin Čapík.
Obnovení provozu vlaků na železniční trati mezi stanicemi Hranice na Moravě a Valašské Meziříčí bude záležet na hloubce kontaminace kolejového svršku a spodku. Může jít o týdny, ale i měsíce.
Hygienici ve čtvrtek oznámili, že lidé v Hustopečích nad Bečvou nemusejí mít o kvalitu pitné vody obavu, ale kvůli předběžné opatrnosti nedoporučují používat vodu ze studní v chatové oblasti u Bečvy.
Drážní inspekce dokončila rozbor rychloměru nákladního vlaku, převážejícího benzen, který dne 28. 2. 2025 vykolejil v Hustopečích nad Bečvou. Vlak překročil povolenou rychlost o 50 km/h.
„Mám mírně optimistickou zprávu, k dnešnímu ránu jsou měření o trochu nižší než ve středu,“ řekl ke kontaminaci podzemní vody ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).
Bude nutná sanace zeminy a odčerpání kontaminovaných vod. Práce je potřeba provést bezodkladně. Podle hustopečských rybářů hrozí kontaminace dvou jezer v kaskádě a posléze i řeky Bečvy.
Podle policie bylo v cisternách přes 1000 tun benzenu. Událost prověřuje pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti. Právní kvalifikaci ale může rozšířit o další trestné činy.
Kolem místa nehody je vyznačená oblast, do které se nesmí vstupovat. Na rozdíl od pátku je na první pohled oheň uhašený a už z vlaku nestoupá hustý černý kouř, ale jen lehký dým.
Hasiči vyhlásili nejvyšší možný stupeň požárního poplachu, který používají při mimořádných událostech. Požár už několik hodin likvidují hasiči ze tří krajů, a to ze země i z vrtulníků.
Zatímco rybáři se snaží život v řece obnovit, viník ani po dvou letech od ekologické havárie nebyl potrestán - spis k případu od června leží u olomouckého krajského soudu.
U výpusti z rožnovského kanálu vylili rybáři a vědci sůl a u splavů zjišťovali, kdy se smíchá s vodou v řece. To vše při stejném průtoku vody jako loni v září, kdy v řece uhynulo přes 40 tun ryb.