Povinné ručení na elektrokoloběžku i zahradní traktůrek. Novela změní pravidla pojištění vozidel
„Povinné ručení, tedy pojištění odpovědnosti z provozu vozidla po pozemních komunikacích, je pojištění, které musí mít ze zákona uzavřeno každý majitel vozidla.“ Tak zní definice, na které se už brzo mnohé změní. Například platit už nebude majitel a vozidlem se stane i to, co dosud nebylo.
Pravděpodobně se změní i termín, ve kterém úpravy očekáváme. „Datum účinnosti je v návrhu zákona sice stanoveno na 23. prosince 2023, ale legislativní proces ještě není ukončen, v polovině listopadu nás čeká teprve druhé čtení.
Rozhovor o změnách pravidel pro pojištění vozidel s Tomáše Smolíkem ze společnosti D.A.S. právní ochrana
Následovat musí ještě třetí čtení, Senát, prezident a publikace ve Sbírce zákonů. Je pravděpodobné, že se účinnost odsune na únor, či březen příštího roku,“ říká Tomáš Smolík, ředitel úseku likvidace škod společnosti D.A.S. právní ochrana.
Novela zavádí například nové kategorie dopravních prostředků, které do povinnosti platit ručení spadnou.
„Takovým vozidlem se podle návrhu míní motorové nekolejové vozidlo určené k pohybu po zemi, jehož maximální konstrukční rychlost je vyšší než 25 kilometrů v hodině nebo provozní hmotnost přesahuje 25 kilogramů a maximální konstrukční rychlost dosahuje více než 14 kilometrů v hodině,“ cituje Tomáš Smolík.
Do této množiny budou patřit i mnohé elektrokoloběžky, ale elektrokola kupodivu ne. „Elektrokola se hodně diskutovala a v tuto chvíli mají výjimku jakožto mopedy s pomocným pohonem, jehož hlavním účelem je pomoc při šlapání,“ komentuje Tomáš Smolík s tím, že v mnoha zemích Evropské unie se za elektrokola povinné ručení platí.
Povinné ručení se bude platit za segwaye, sněžné skútry nebo golfové vozíky, schválila Sněmovna
Číst článek
U nás se tedy nejspíš platit nebude, zatímco za elektrokoloběžky, které dosahují rychlosti nad 25 kilometrů v hodině, ano.
Do nové definice vozidla pro povinné ručení spadá i domácí traktůrek. „Pokud bude splňovat daná kritéria,“ zdůrazňuje Tomáš Smolík a dodává, že je možné využít výjimku pro neregistrovaná vozidla, která jsou provozována pouze v uzavřených prostorách a objektech.
„Zejména se tím myslí pracovní stroje v halách, skladech a podobně,“ uvádí.
I traktůrek, pokud bude jezdit jen po zahradě, by povinné ručení mít nemusel. Jakmile ale vyjede na silnici, například vysypat trávu, už se na něj povinnost ručení vztahuje.
„A pak je tu ta podmínka, že zahrada musí být jasně ohraničena, například plotem, nesmí být volně přístupná,“ doplňuje Tomáš Smolík.
Novela zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla dále v souladu s evropskou legislativou a v reakci na inflaci zvyšuje limity pro spodní hranici maximálního plnění z 35 milionů korun na 50 milionů.
Ruší papírovou zelenou kartu, která nadále bude už jenom elektronická, a postupně budou upraveny i podmínky online hlášení škod ze strany pojišťoven, to ale přijde až v průběhu příštího roku.
Až 40 procent řidičů neví, jak fungují asistenční systémy v autech. Pomoct s osvětou má i nový web
Číst článek
Povinnost ručení uzavřít a platit přechází nově z majitele na provozovatele vozidla. Takovým případem může být situace, kdy rodič dá své auto k dispozici potomkovi, který získal řidičák.
„Nejedná se o situace, kdy mu auto půjčí na chvíli, ale o to, že potomek bude s autem jezdit dlouhodobě. Ta dlouhodobost je důležitou okolností,“ vysvětluje ředitel úseku likvidace škod.
Je podle něj i v zájmu majitele vozu přepsat údaj o provozovateli v oficiálním registru vozidel. „Provozovatel má totiž odpovědnost, i co se týče přestupků,“ připomíná.
Auto tedy například zůstane otci, registrační značka se nemění, jen povinné ručení bude napříště platit potomek a na registru vozidel se přepíše provozovatel. „To je jedna z běžných věcí, které se na registru provádí už dnes,“ uzavírá Tomáš Smolík.
Celý rozhovor o změnách pravidel pro pojištění vozidel s Tomáše Smolíkem ze společnosti D.A.S. právní ochrana si poslechněte výše.