V autobazarech loni chyběly ojetiny. Ve srovnání s rokem 2021 klesy jejich tržby o deset procent
Autobazary se loni potýkaly s nedostatkem ojetin – a to se samozřejmě také odrazilo na jejich prodejích. Ty podle odhadů Asociace prodejců použitých automobilů klesly meziročně zhruba o desetinu. Přesná čísla ale nikdo v Česku neeviduje.
Společnost Aures Holdings, která provozuje autobazar AAA a Mototechna, odhaduje, že v loňském roce bylo v nabídce přes 780 tisíc ojetých vozidel. Což je podle Stanislava Gálika, ředitele pro inovace společností AAA auto a Mototechna, asi o 50 tisíc méně než v roce 2021.
„Ojetin na trhu, ve srovnání s dobou před pandemií covidu-19, sice opravdu ubylo, ale v loňském roce se trh celkem stabilizoval. Nabídka se celý rok držela mezi devadesáti a až sto tisíci ojetinami měsíčně nabízených na celém českém trhu,“ popisuje Gálik.
Ojetých aut v autobazarech stále nedostatek hlavně kvůli chybějícím novým autům, jejichž výroba se pořád ještě zcela nevzpamatovala po covidovém období. Podle Petra Přikryla z Asociace prodejců použitých automobilů se loni prodalo asi o osm procent nových aut méně než v roce 2021.
Autobazary zlevňují. Ceny některých ojetých vozů v červenci klesly po více než roce
Číst článek
Ubylo i bazarových aut dovážených ze zahraničí. Potvrzují to statistiky Svazu dovozců automobilů. Loni bylo v Česku registrováno přes 160 tisíc ojetých vozidel z ciziny – to je meziročně zhruba o 13 procent méně.
Zvýšené ceny ojetin
Podle analýzy společnosti Aures Holdings se ceny ojetin meziročně zvýšily o 18 procent. Nicméně přestaly růst v druhé polovině roku, kdy se průměrná cena zastavila na částce 220 000 korun. Podle Jiřího Grunda předsedy Asociace obchodu s ojetými automobily letos ceny zřejmě už neporostou.
„Trh se již dostal na vrchol. Zreflektoval nárůsty cen v důsledku inflace, a naopak recese teď povede k tomu, aby se to odlehčilo z druhé strany. Když se nebude dlouho prodávat, povede to k poklesu cen,“ míní Grund.
Ředitel marketingu autobazaru AutoESA Filip Kučera uvádí, že kvůli vysoké inflaci, drahým energiím a stoupajícím cenám paliv začali zákazníci šetřit a vybírali spíš menší a levnější městská auta – takzvané hatchbacky. „Především ve druhé polovině roku začali lidé kupovat levnější vozidla s nízkou spotřebou,“ dodává.
Mezi nejprodávanějšími bazarovými vozy dominuje značka Škoda, následují Volkswagen a Ford.