Od vypnutí klimatizace po zablokování vozu. Patent od Fordu má donutit zákazníky splácet auta
Párkrát vynecháte splátku na auto a automobilka vám na dálku zablokuje třeba klimatizaci nebo spustí nepříjemný nepřetržitý zvuk. Takový systém si patentoval amercký výrobce vozidel Ford. Informoval o tom technologický server Gizmodo.com. Pokud ani po tom zákazník své auto nesplácí, může automobilka auto zcela zablokovat.
Pokud vynechá zákazník několik plateb za sebou, nejdřív by ho automobilka upozornila na dálku oznámením na obrazovce infotainmentu auta. Když na toto varování nebude reagovat, zablokuje automobilka na dálku dlužníkovi třeba klimatizaci nebo audiosystém ve vozidle. Dalším krokem má být podle serveru Gizmodo.com nepřetržitý nepříjemný zvuk, který se spustí pokaždé, když zákazník bude v autě. Může být podobný tomu, jaký znají běžně řidiči v případě, když si nezapnou bezpečnostní pás.
První město s auty bez řidičů. V japonském Eiheidži budou jezdit od dubna
Číst článek
Posledním krokem celého procesu by se mohlo auto samo zablokovat a odjet zpět k prodejci. Zablokování systémů v autě na dálku není nic složitého. Nová auta jsou už běžně online.
„Současná vozidla, která prochází homologací, tak povinně kvůli funkci emergency call, který se používá při havárii, jsou připojené na mobilní síť. Automobilky využívají tuto schopnost k tomu, aby například aktualizovaly software v autě,“ vysvětluje Jiří Novák z elektrotechnické fakulty ČVUT v Praze.
Nejsložitější technologie je stále autonomní řízení, kdy by vozidlo samo dokázalo odjet zpět k dealerovi.
Dvěma vozům Tesla odpadl při jízdě nepřišroubovaný volant. Úřady nyní vyšetřují 120 000 automobilů
Číst článek
„Je prostě problém, aby se auto autonomně dokázalo v tom stavu techniky, ve kterém jsme teď, proplétalo uličkami, kde mu pořád skáčou chodci pod kola. Takovouhle schopnost auta ještě nemají, auto by se tam prakticky zastavilo a nebylo by schopné bez řidiče pokračovat dál,“ upřesňuje Novák.
Zavedení patentu do praxe není zatím vůbec jisté. Americký patentový úřad zveřejnil žádost automobilky koncem února letošního roku. Což je zhruba jeden a půl roku poté, co si ji Ford zaregistroval. Navíc americká automobilka si podobných systémů v minulosti nechala zaregistroval víc.