Při kontrole mýtné povinnosti celníci nemusí zastavit kamion
Mýtné brány na dálnicích jsou dvojího druhu – některé z nich jsou opatřeny kamerami a dokáží kamion vyfotit. To svádí k dojmu, že Premid jednotku, díky níž se vybírá mýto, stačí mít zapnutou jen při průjezdu touto bránou. Celníci však mohou zkontrolovat průjezd vozidla jakýmkoli úsekem, aniž by museli kamion zastavit.
Kontroly průjezdu a placení mýta mohou provádět jak v terénu při předjíždění kamionů, ale i díky informacím z počítačového systému.
„Načítáme posledních dvacet úseků, které řidič projel. Ty můžeme načíst, když předjíždíme vozidlo,“ zmiňuje první možnost jeden ze službu konajících celníků.
Dvacet je prý dostatečný počet, aby celníci zjistili, zda příslušný řidič podvádí nebo ne. Pokud schovává Premid jednotku v branách, kde není kamera, nemá je zapsané a chybí mu do počtu dvaceti v systému.
Na počítači si mohou celníci zadat sledované úseky nebo konkrétní brány i vozidlo a objeví se jim seznam nesrovnalostí. Ty se ukládají s roční zpětnou platností a celníci mohou kamion zastavit i kvůli staršímu podvodu.
Pokud zrovna neřídí kamion stejný řidič jako tehdy, celníci sepíší protokol a věc řeší právníci. Nesrovnalost z počítačového systému je důvodem pro zastavení kamionu a kontrolu dalších parametrů.
Řidiči se totiž dopouštějí i dalších chyb. „Většinou mají nastavený špatný počet náprav v Premid jednotce, ale to je většinou nedbalostní,“ připouští celník.
Během jedné služby celníci načtou do systému až 800 kamionů a provedou 10 až 12 kontrol.