Největší letecká tragédie v historii si před 35 lety vyžádala 583 obětí
Na kanárském ostrově Tenerife se před 35 lety srazily dva obří boeingy . Na malém letišti se přitom vůbec neměly objevit. Letěly na sousední ostrov Gran Canaria, kde ale vybuchla bomba, a tak je dispečeři poslali na Tenerife. Odtud měly přeletět na Gran Canarii. Při nehodě 27. března 1977 zahynulo 583 osob. Je to nejtragičtější letecká katastrofa v historii.
Zatímco Boeing 747 jumbo nizozemských aerolinií KLM už stál na začátku dráhy, proti němu roloval stejný typ Boeingu americké společnosti PanAm, který měl dráhu opustit a ohlásit to kontrolní věži.
„Došlo k nedorozumění mezi posádkou společnosti KLM a dispečerem který dával takzvané odletové povolení. To znamená, že dal posádce instrukce, jak mají postupovat po vzletu. Bohužel posádka KLM to pochopila jako povolení ke vzletu a rozhodla se provést let ještě v době, kdy se letadlo společnosti PanAm nacházelo na dráze,“ říká Ladislav Kellner, autor knihy Nehody dopravních letadel v Československu.
Když kapitán KLM americký stroj uviděl, snažil se rychle dostat do vzduchu. Nestihl to. Letadlo podvozkem odpáralo vrchní část trupu amerického boeingu, o kus dál se zřítilo a vybuchlo. V plamenech zahynuli všichni cestující a členové posádky. Z amerického boeingu přežilo srážku 61 lidí, mezi nimi i druhý pilot:
„Podíval jsem se doprava, křídlo bylo v plamenech. Otočil jsem se, měli jsme na horní palubě 28 lidí, ta už ale neexistovala, byla tam díra. Viděl jsem ocas letadla, vypadal, jako když vezmete nůž a celé to odříznete.“
„Větší vina padá na posádku KLM, kdy kapitán byl upozorněn jedním ze svých kolegů, že dráha je ještě obsazená, že nemá startovat. On se přesto rozhodl odstartovat a došlo k nehodě,“ uvádí Kellner.
Vyšetřování každé letecké nehody má nejen objasnit její příčinu, ale hlavně přispět k tomu, aby se už nikdy neopakovala. Po tragédii na Tenerife se proto na celém světě zvýšil důraz na jasnou a srozumitelnou komunikaci mezi věží a kokpity letadel.
„Například slova ‚take off‘ se smí používat pouze v případě, že letadlo dostává povolení ke vzletu. V ostatních případech se používá slovo ‚departure‘. Oboje znamená vzlet nebo odlet,“ dodává Kellner.
Jen necelé tři měsíce před neštěstím na Tenerife se z podobných příčin odehrála kuriózní nehoda na pražské Ruzyni. Přistávající letoun se tam tehdy střetl se strojem připraveným k odletu. Díky perfektní práci pilotů přistávajícího letadla tehdy všechno dobře dopadlo.