Moderní technologie v gastronomii. Návštěvníci ani netuší, že s přípravou jídla pomáhá umělá inteligence
Rozvoj umělé inteligence se nezastavitelně šíří a proniká i do odvětví jako je gastronomie. V jedné z restaurací v centru Prahy už prvky AI využívají. Návštěvníci tak mnohdy ani netuší, že s jídlem pomáhala právě umělá inteligence. Ta už dnes může přijít vhod třeba při navržení sezónního menu, doporučení vhodné ingredience anebo umí vymyslet design vytisknutého jídelního lístku.
Marek Fichtner má na sobě bílé kuchařské oblečení, přes něj tmavou zástěru. Prochází kuchyněmi dvou propojených restaurací v centru Prahy – Červený Jelen a Trezor Špork. Kolem se griluje, peče, smaží. No a právě tady se snaží čím dál víc v provozu využívat umělou inteligenci. A Marek Fichtner je tu šéfkuchařem.
Navrhni mi menu, ó umělá inteligence! Kuchařům už dohazuje vhodné suroviny či vizuální předlohy
„Já bych se neoznačoval jako průkopník umělé inteligence, dlouho jsem se tomu bránil. Ale pomáhá mi například v tom, že může poradit jakou ingredienci přidat. Když mám lososa a bramboru a k tomu by se mi ještě něco hodilo, a teď nemyslím kopr, tak v tomto případě mi může eventuálně dopomoct,“ tvrdí šéfkuchař.
Zároveň dodává, že práce s umělou inteligencí je efektivnější, než kdyby se složitě dopracovával k informacím třeba v nějakém vyhledávači. „Je to rychlost, máte hned odpověď a pak je na vás, jak s ní naložíte. S tou ingrediencí, kterou AI vyhledá, ale musíte sounáležit. Musí to sedět hlavně vám.“
I proto náčelník místní kuchyně tvrdí, že na umělé inteligenci nezakládá svoje kulinářské umění. „Šéfkuchař má časem a zkušenostmi nachutnané věci, které jdou dohromady, a nejsem přesvědčený, že stejného výsledku může docílit umělá inteligence.“
Marku Fichtnerovi je 49 let. Jeho zdejší o generaci mladší kolegové se na využívání umělé inteligence dívají optimističtěji. Stejně tak i spolumajitel restaurací Jiří Panuška. „Myslím, že jsme ji jako jedni z prvních začali reálně využívat, někdy začátkem minulého roku. Snažíme se udržet na špičce toho, jak se využívat dá. Využíváme placené verze, využíváme nástroje, které předtím nebyly, tvorbu obrázků a videí.“
Za rok a čtvrt od zavedení umělé inteligence do kulinářského řemesla, se systém osvědčil. „Bylo potřeba překonat nedůvěru šéfkuchařů a manažerů. Nicméně ti progresivnější z nich umělou inteligenci využívají na týdenní bázi. Nově se tvoří vizuály. Ne ty, které jdou k zákazníkům, ale pro tým, aby věděl, co chce šéfkuchař jídlem dosáhnout. Jídlo se nemusí vařit, stačí ho vygenerovat a plus minus víme, jak má potom vypadat,“ říká Panuška.
Denně tu kuchaři uvaří stovky jídel a jazykové modely už pomáhají s vytvářením sezónních nabídek. „Stačí specifikovat, že jste v Česku, v Praze. Chtěli jsme vytvořit roční sezónní kalendář, tak jsme zadali příkaz, navrhni na základě tvých schopností a databáze to nejlepší a musím říct, že výsledky jsou velmi přesné.“
„Vznikla chřestová sezona, jahodová sezona, houbová sezona, sezona zvěřiny a samozřejmě Vánoční menu. Za dobu, co tu umělou inteligenci používáme, vidím velký pokrok,“ pochvaluje si její využití spolumajitel.
V budoucnu by měla umělá inteligence při návrzích vycházet i z dat o tom, co si zákazníci z těchto restaurací objednávali nejradši. I díky tomu by pak měli kuchaři mít více času na podstatu tohoto byznysu, na samotné vaření.