Jak probíhá servis letadel? Do Prahy létají na údržbu aerolinky z celé Evropy
Technici ze společnosti Czech Airlines Technics na pražském Letišti Václava Havla mají největší nápor práce během zimy. Každé letadlo totiž musí pravidelně na kontrolu a aerolinky využívají toho, že je v těchto měsících provoz v Evropě slabší než jindy. „Naším poselstvím je udržovat letadla zákazníků v co nejlepším stavu,“ říká manažer zakázky Václav Novák v Magazín Experiment.
Po schodech jsem vystoupal do bílého Boeingu 737NG a uvnitř letadla se mi naskytl pohled, který běžně jen tak neuvidíte. Letadlo je úplně prázdné, nejsou tu žádné sedačky ani toalety. Podlaha je zčásti odkrytá a pod ní se po celé délce táhnou ocelová lana.
„Tady je vlastně kompletní řízení. Tudy vedou veškerá lana, kterými se letadlo řídí,“ vysvětluje mi manažer této konkrétní zakázky Václav Novák. Ani na trupu letadla není žádné obložení a ze stěn čouhá spousta drátů.
„Pomocí lan se v podvozkové gondole roztahují na levou a pravou stranu křídla, kde ovládají spoilery a křidýlka. Ty další pokračují dozadu a tam ovládají výšková a směrová kormidla,“ pokračuje Václav Novák v popisu mechanismů, které se v letadle skrývají pod nohama cestujících.
Do posledního šroubku
Tohle ale není jediné letadlo, které je v obrovském hangáru F na stojánce. S manažerem zdejší hangárové údržby Lukášem Poučem procházíme kolem dalších všelijak rozebíraných strojů:
Věděli jste, že hudba se dá poslouchat celým tělem? Vyzkoušeli jsme první haptické zvukové křeslo
Číst článek
„Naším poselstvím je udržovat letadla zákazníků v co nejlepším stavu. Logika leteckých společností, které si k nám v zimě dávají servisovat letadla, je jednoduchá: V zimě není vytížení letadel tak velké, a naopak v létě, kdy si všichni létáme odpočinout k moři, potřebují mít letadla v dobrém stavu a bezpečná.“
Každý letoun musí na různé kontroly minimálně jednou za dva roky. „Jsme schopni udělat revize, které trvají jen sedm dnů, ale v tuto část roku je víc těch, které trvají okolo třiceti čtyřiceti dnů,“ upřesňuje Lukáš Pouč.
„Díváme se do míst, která jsou cestujícím skrytá – jde hlavně o konstrukční prohlídky, abychom zjistili, jestli spoje nejsou namáhané, jestli tam nejsou praskliny nebo jiné opotřebení.“
Hangár a zkušenosti
Právě teď technici na jednom z trupů odendávají nýtek po nýtku. Na servis sem létají aerolinky z různých koutů Evropy.
„Údržbářská kapacita v Evropě není neomezená, takže to, že někdo má hangár a je v něm schopný provádět údržbovou činnost, má samo o sobě nějakou cenu,“ přibližuje předseda představenstva společnosti Czech Airlines Technics Petr Doberský, co rozhoduje o získání servisních zakázek.
První AI malware? Červ Morris 2 se dokáže šířit sám pomocí chatbota
Číst článek
„A pak je to hodně velká zkušenost – proto naši mechanici všechno opravdu detailně procházejí a kontrolují ztenčení jednotlivých materiálů, aby bylo opravdu jisté, že nic z toho nemůže prasknout.“
Ročně tady odborníci servisují zhruba 80 letadel. Jde o Boeingy 737NG a Airbusy 320.
Jak se řeší závady, které se objeví před letem anebo v jeho průběhu? Proč využívají v motolské nemocnici k operaci nedomykavosti srdeční chlopně robota? A jsou ryby z mořských farem zdravější než ty ulovené na volném moři?
Poslechněte si celý Magazín Experiment.