Při nákupu dárků pozor na podvodníky. Obchodní inspekce má seznam problémových obchodů

Předvánoční nákupy dárků jsou nejen vrchol sezony pro obchodníky, ale i pro zloděje, kteří se snaží obírat nakupující. Na co si dát pozor a co dělat, když dárky včas nedorazí, tomu se věnuje další díl Antiviru.

Antivirus internet Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nakupování potravin po internetu (ilustrační foto)

Nákup na internetu, ilustrační foto | Zdroj: Fotobanka Smartmockups.com

K podvodům při online nákupech dochází celý rok, v předvánočním shonu je ale nakupujících více a často spěchají, jsou tedy méně opatrní. Toho pak využívají pachatelé, kteří se snaží na nákupní horečce přiživit.

Přehrát

00:00 / 00:00

Nakoupili jste na internetu a zboží nepřišlo? Pak je potřeba věc řešit, radí redaktoři pořadu Antivirus

Typickou praktikou na hraně podvodu je takzvaný dropshipping, kdy se pachatel tváří, že má zboží skladem, ve skutečnosti ale jen přijme objednávku, přirazí si marži a zboží objedná jménem zákazníka přímo z jiného e-shopu, často ze zahraničí.

Zboží tedy obvykle dorazí, ale zákazník za něj zaplatí víc, čeká déle, a pokud jde o zboží objednané mimo Evropskou unii, tedy například z Asie, tak musí řešit i celní řízení a doplácet DPH.

Někdy zboží ale vůbec nedorazí. Nemusí jít hned o podvod, prodejce mohl přecenit síly nebo se zásilka zasekla u přetíženého přepravce. V takovém případě je potřeba obchod oslovit a vyzvat ho k nápravě. Pokud ani to nepomůže, může zákazník od kupní smlouvy odstoupit a požadovat vrácení peněz.

Když ani to nepomůže, tak je možné požádat banku o takzvaný chargeback, tedy vrácení platby kartou.

Banka nebo policie

4:27

Falešný bankéř v akci. Pořad Antivirus ukazuje triky podvodníků

Číst článek

Pokud šlo o platbu převodem, situace může být složitější. Česká obchodní inspekce nabízí mimosoudní řešení sporů, nicméně to předpokládá dobrou vůli na straně obchodníka. Pokud ta chybí, je vhodné oslovit advokáta, který navrhne další postup, například podání platebního rozkazu.

Právě v obavě z neposlaného zboží lidé často volí dobírku, tedy platbu až při převzetí balíku. Jenže ani ta nezabrání zjevným podvodům, například když místo telefonu dorazí polovina cihly. V takovém případě je třeba se okamžitě obrátit na policii.

Ta může peníze zadržet, a je slušná šance, že se podvedenému vrátí. Navíc podvodníci obvykle okrádají více lidí najednou, takto je policie rychleji zastaví.

I když člověk před Štědrým dnem spěchá, měl by si obchod prověřit hledáním na internetu, a rovněž se podívat do seznamu rizikových e-shopů, který provozuje Česká obchodní inspekce.

Jan Cibulka, Jana Magdoňová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme