Airbus představil nový design letounu s menší spotřebou. Křídla a trup splývají do jednoho celku
Evropský výrobce letecké techniky Airbus představil na veletrhu v Singapuru design letadla, jemuž křídla a trup splývají do jednolitého celku. Firma v úterý uvedla, že tato koncepce by mohla snížit spotřebu pohonných hmot až o 20 procent.
Základní myšlenka letadla se splývajícím křídlem a trupem (blended wing body) se objevila už v první polovině minulého století, její prvky byly později využity například u amerického bombardéru B-2. Airbus loni začal tuto koncepci testovat na modelu s označením Maveric, který je dlouhý dva metry a široký 3,2 metru.
Největší urovnání v historii. Společnost Airbus zaplatí úřadům 91 miliard korun kvůli obvinění z korupce
Číst článek
„Domníváme se, že je nejvyšší čas posunovat tuto technologii dál a studovat, co nám může přinést,“ uvedl podle agentury Reuters viceprezident Airbusu Jean-Brice Dumont.
Airbus ale v Singapuru propaguje i další své modely. Šéf marketingu François Caudron v úterý na veletrhu předpověděl, že Airbus během příštích deseti let prodá více než 1000 nových letadel A321XLR. Ta jsou verzí letounu A321neo s delším doletem. Firma letadla A321XLR oficiálně uvedla na trh na pařížském aerosalonu loni v červnu. Od té doby už získala více než 450 objednávek.
Obnovení provozu
Caudron také upozornil na negativní dopady, které má na některé zákazníky Airbusu nynější epidemie nového typu koronaviru. Odmítl se však vyjádřit k tomu, zda nějaký zákazník kvůli koronaviru požádal o odklad dodávek.
„Koronavirus je krize,“ řekl Caudron. Nicméně upozornil, že aerolinky nepanikaří a v postoji k objednávkám letadel zohledňují dlouhodobější faktory. „Když objednáváte letadlo, není to na příštích šest měsíců. Je to na dalších 20 let,“ dodal.
Airbus minulý týden kvůli koronaviru prodloužil plánované přerušení provozu v továrně na montáž letadel řady A320 ve městě Tchien-ťin na severovýchodě Číny. Firma v úterý oznámila, že čínské úřady povolily obnovení provozu.
„Znamená to, že může postupně zvyšovat produkci, zatímco bude aplikovat všechna požadovaná zdravotnická a bezpečnostní opatření pro zaměstnance,“ uvedl Airbus. Konkrétní termín obnovení výroby v továrně ale firma neupřesnila.
Airbus loni vystřídal na postu největšího světového výrobce letadel amerického konkurenta Boeing. Ten se v současnosti potýká s problémy kolem letadel 737 MAX, jejichž provoz byl loni v březnu přerušen po tragických nehodách v Indonésii a v Etiopii.