Před 40 lety přestaly letu číslo 009 s 248 pasažéry fungovat motory. Bezpečně přistál
After British Airways Flight 009 landed, the livery, the paint-job the plane has was half gone, the dust had sandblasted the leading edges down to the metal
— Rev. Poppy Haze 𓅋 (@poppy_haze) September 4, 2021
the engines on the inside were encrusted with globs of volcanic rock, ash that had melted and rehardened inside the engine pic.twitter.com/hT5dUsTLsH
Přesně čtyřicet let v pátek uplynulo od jedné z nejnebezpečnějších událostí ve světové letecké dopravě. Letu číslo 009 britské společnosti British Airways tehdy nad mořem mezi Indonésii a Austrálií přestaly fungovat všechny čtyři motory. Na palubě v tu chvíli bylo přes 260 lidí. Přesto má tenhle příběh šťastný konec.
„Počasí bylo perfektní, vítr mírný, oblačnost nulová. Ani ve snu nás nenapadlo, co nás za chvíli čeká,“ vzpomíná na osudný večer 24. června 1982 tehdejší kapitán letu číslo 009 Eric Moody.
Jumbo Jet s 248 pasažéry a 15 členy posádky z Londýna do Aucklandu má za sebou tři mezipřistání a čeká ho poslední v australském Perthu.
Ve výšce jedenácti kilometrů nad Indickým oceánem mezi Indonésií a Austrálií přichází ta nejděsivější noční můra.
„Postupně a bez zjevné příčiny nám zhasly všechny čtyři motory. Jako první vysadil motor číslo čtyři. Nevěděli jsme proč, ale to by nebyl takový problém. Ten přišel až za chvíli, když přestaly pracovat i tři zbývající,“ vzpomíná v britském videodokumentu očitý svědek Roger Greaves, tehdejší první důstojník letu číslo 009.
Zastavení motorů mělo za následek částečné přerušení elektrických obvodů, vysadila klimatizace a letadlo se dostalo do těžko ovladatelného klouzavého letu. Vyděšení cestující později vyšetřovatelům řekli, že celý letoun se proměnil v jeden velký Eliášův oheň.
Před 50 lety deset mladých lidí uneslo v Mariánských Lázních letadlo a uprchlo do západního Německa
Číst článek
„Jediné, co jsme mohli udělat, bylo zkusit stroj otočit a navést ho na přistání v Jakartě. Jenže ostrov Jáva je plný vysokých hor a sopek, navíc byla absolutní tma,“ vzpomíná kapitán Moody.
Přesto posádka tuhle nebezpečnou ruletu zvládla. Za několik minut tři ze čtyř motorů naskočily a stroj bezpečně přistál.
Až druhý den ráno za světla žasli technici nad tím, že trup je odřený, jako by ho někdo zbrousil smirkovým papírem. „Vlétli jsme ten večer do oblaku sopečného popela. Ten vytvořil jakousi krustu, která zasekla lopatky turbín v našich motorech a obrousil povrch letadla,“ žasne i po letech důstojník Graves.
Let číslo 009 je dodnes symbolem odvahy a zkušenosti celé posádky. Na palubě nedošlo k sebemenšímu zranění. Speciálně od této události přikládá letecká doprava daleko větší význam spolupráci s vulkanology a jejich zprávám o aktivitě sopek po celém světě.