Noční směna v katedrále svatého Víta. Korunovační klenoty před výstavou fotili a zkoumali historikové
Kameny na svatováclavské koruně zkoumali v noci na úterý odborníci v katedrále svatého Víta. Historikové využili zahájení výstavy korunovačních klenotů a po celou noc fotili více než šest století starou svatováclavskou korunu, aby našli odpovědi na dosud nezodpovězené otázky.
„Ten pocit se dá těžko popsat. Korunovačních klenotů se vždycky dotýkáme s tím největším respektem a největší opatrností, zejména koruny,“ popisuje Petr Chotěbor z odboru památkové péče Kanceláře prezidenta republiky.
Poslechněte si reportáž Českého rozhlasu z nočního focení korunovačních klenotů v Katedrále svatého Víta
Odborníci se sklánějí nad svatováclavskou korunou a přemýšlejí, jakým způsobem mohl být do křížku uložen trn z Kristovy koruny. Používají k tomu třeba i přístroj, který vypadá jako světelný dalekohled.
„Jde o speciální gemologický dalekohled, který umožňuje pozorovat věc z 80 centimetrů, ale vidíte ji, jako kdybyste ji pozorovala pod lupou,“ vysvětluje restaurátor a zlatník Andrej Šumbera. Za chvíli přijde fotograf, který udělá makrofotografie, zkoumání dalekohledem slouží k tomu, aby věděl, jak správně nasměrovat objektiv.
Význam nasvícení
Svatováclavská koruna není vidět, protože je ukryta za speciální zástěnou pro fotografování. „Říkáme tomu ‚fotolab‘, který nám umožňuje dokonalé plošné nasvětlení předmětu,“ vysvětluje Petr Měchura z odboru památkové péče.
Vyměněné žezlo a prokletí Heydricha. Hrad po letech vystavuje český poklad
Číst článek
„Focení má pomoci dokumentovat stav koruny, zejména různých defektů a deformací, způsobů spojů i různých změn, kterými prošla v minulosti.“
Zástěna vypadá jako bílý stan, vpředu je na stativu fotoaparát a fotograf chodí kolem, dolaďuje nasvětlení, jelikož je světelných zdrojů celá řada. „Jako zkušený fotograf potřebuje vyladit úroveň osvětlení pro práci, kterou je třeba vykonat, tedy pro detailní studii předmětu,“ říká Měchura.
Na náhledovém displeji je možné vidět křížek. „Když chceme, aby vyniklo zlato, je třeba nastavit světla a látky tak, aby to bylo nasvíceno stejnoměrně. Bodová světla poté dávají důraz na jednotlivé kameny,“ vysvětluje fotograf Jan Gloc.
Focení svatováclavské koruny skončilo až nad ránem, tak aby si korunovační klenoty mohli v devět hodin přijít prohlédnout první návštěvníci.