Ze seriálu F1 je továrna na peníze, může přijít o fanoušky
Skončenou sezonu F1 výrazně ovlivnila celá řad technických i sportovních změn, z nichž se většina ukázala jako kontraproduktivní. Kvůli nim dokonce začíná velká část fanoušků hledat svoji novou královnu motorsportu. Ta předchozí, tedy formule 1, totiž už příliš společného se sportem jako takovým nemá.
„Je to méně hlučné než jsme tušili, v televizi neslyšíte nic, formule 1 je obchodní značka, jejíž část jsme nyní zničili,“ narážel už na začátku sezóny poměrně kriticky promotér F1 Bernie Ecclestone na přechod monopostů z klasických osmiválcových na šestiválcové turbomotory.
Tichý zvuk vozů sice paradoxně bodal do uší, přes velká prohlášení se ale Ecclestone do sportu s automobilkami nepustil. Důvodem byly i finance - celý cirkus formule 1 vygeneroval loni 29 miliard korun.
Automobilky se oháněly tím, že ekologičtější šestiválcové turbomotory budou levnější než jejich osmiválcové. Jenže jejich vývoj naopak stál týmy takové peníze, že kvůli tomu se v závěru ocitly některé na pokraji krachu.
Už v roce 2009 přitom Mezinárodní automobilová federace FIA slíbila zavést ve F1 rozpočtový strop ve výši 40 miliónů liber, ze smělého plánu ale nakonec sešlo, za což i letos platily týmy jako Marussia nebo Caterham.
Sportovní stránce závodů zase nijak nepomohl monopol italského výrobce pneumatik, jehož výrobky byly příliš tvrdé a ve finále výrazně zpomalily závody.
Pomyslnou třešničku na dort trpělivosti fanoušků pak usadil promotér F1 Bernie Ecclestone v závěrečném závodě v Abu Zabí, kde se poprvé v historii rozděloval dvojnásobný počet bodů. Předchozích 18 závodů jakoby neexistovalo a jakoby tahaly jen fanouškovu přízeň za nos.
Mistrem světa F1 je Lewis Hamilton, vyhrál i poslední závod v Abú Zabí
Číst článek
„Šampionát bude, doufejme, více otevřený, bude to drama až do konce. Ano, možná to není úplně fér, ale je to pro všechny stejné,“ vysvětloval už v dubnu pro stanici Sky Sports Ecclestone.
Drama to nakonec opravdu bylo, ale bylo by i bez nesmyslného dvojnásobného bodování, které svádělo z pozice vedoucího Brita Hamiltona spíše k taktizování.
Letošní sezona F1 tak jasně ukázala, že se bývalá královna motosportu odklání od všeho co má ryze sportovní hodnoty. Spíše se stala velkovýrobnou peněz pro mocipány F1, kteří se letos vlastně přestali jen před tímto tvrzením skrývat.
Jenže svět, ve kterém kilometr ostré jízdy stojí nyní 100 tisíc korun a nemá tak příliš společného s realitou, může takto brzy přijít o všechny fanoušky. A to například ve prospěch zatím doprovodné závodní série GP2, kde není o tvrdé a ryze sportovní souboje nouze a kde auta rozhodně ještě nezní jako monstra z reklamy na zahradní sekačky.