Pavel Petr: Neviděl bych to s českým cyklokrosem tak černě, ukáže MS v USA
Cyklokrosaři pravidelně vozili medaile z mistrovství světa. Poslední šampionát přinesl ústup z vybudovaných pozic. Hlavní závod elity ovládli Belgičané, když obsadili prvních sedm míst, ovšem hned osmý skončil Radomír Šimůnek jako první zahraniční jezdec.
Českým reprezentantům se sice nevedlo ani v dalších závodech, ale zkrátka Belgičané využili specifických podmínek a vytěžili z nich maximum. Výsledkový propadák to tedy skutečně byl, ale v letech předešlých Češi pravidelně vozili medaile.
Zdeněk Štybar se stal dvojnásobným šampionem, bronz přivezla Kateřina Nash nebo mezi jezdci do 23 let Karel Hník, junior Tomáš Paprstka se stal mistrem světa. Rozhodně to není tak černé, jak to někteří malují.
V letošní pohárové soutěži na našem území, tedy TOI TOI Cupu se mladí talentovaní jezdci ukazují a o řadě těch jmen ještě uslyšíme. V kategorii do 23 let o Michaelu Borošovi a Jakubu Skálovi, mezi juniory o Karlu Pokorném a Adamu Ťoupalíkovi. Navíc je třeba zmínit i elitní kategorii, kde se vrátil do terénu po dvouleté pauze zaviněné zraněním Martin Bína.
Mezi širokou veřejností převládá názor, že se jedná o sport jen několika málo vyvolených zemí, ale není to tak úplně pravda. Ve startovním poli nacházíme reprezentanty zhruba dvaceti převážně evropských zemí. V únoru se navíc uskuteční MS poprvé ve Spojených státech a tak by ten zájem o cyklokros mohl stoupat. Právě od šampionátu za velkou louží si totiž odborníci v tomto směru hodně slibují.
Dá se vůbec cyklokrosem uživit? Jen pro ilustraci. Za vítězství v celkovém hodnocení TOI TOI Cupu je třicet tisíc korun. Vítěz jednoho pohárového závodu samozřejmě v kategorii Elite bere třetinu této sumy. V případě českých závodníků pak příjem obstarávají především starty v rámci Světového poháru a Superprestige.
„První místo je 25 000 Euro pak to jde po půlkách dolů. Prémie jsou pro prvních 15 závodníků. Plus jsou tam každý závod finanční odměny. Hlavně na závodech v Belgii jde ale i o startovné. Trio Štybar, Nijs a Albert mají stejné startovné 6 nebo 8 tisíc Euro,“ dokládá bronzový junior z MS2006 atřetí muž letošního mistrovství ČR na silnici Jiří Polnický.
Náklady mnohdy převyšují příjmy
Zmínili jsme finance ve světovém cyklokrosu. Jak nákladné je tedy vybavení jezdců? Rozhodně si ho nemůže dovolit každý. Je potřeba mít odpovídající zázemí, jako například v ČEZ Cyklo Team Tábor. Šestnáctiletá naděje Adam Ťoupalík o tom ví své.
„V Táboře máme systém, že kdo jezdí dobře, tak dostává materiál. V téhle době je materiál hodně drahý, ale každý chce mít to nejlepší, to s čím jezdí i profesionálové. Mě naštěstí podporuje tým. Nemá na to jen tak někdo. Jedno kolo stojí 70 000 Kč a závodník má 2 kola, navíc když nemá podporu týmu musí si kupovat i dresy a ostatní doplňky.“
Jak na tom český cyklokros skutečně je, může naznačit Světový pohár. První se jede 21.října v Táboře, druhý o týden později 28.10. v Plzni.