Poplatky za údržbu běžkařských tratí? ‚Chceme, aby se z toho za stala běžná praxe,‘ zní od svazu lyžařů
Běh na lyžích už nebude na upravených trasách zadarmo. Kvalita strojem vytvořených stop v Česku je na velmi vysoké úrovni a každý na ně může, kdy se mu zachce. Svaz lyžařů České republiky ale hledá způsob, jak od lidí získat peníze na úpravu a případné doplňkové služby, protože dobrovolné příspěvky náklady nepokryjí.
Může se stát, že v příštích letech vznikne systém komisařů hlídajících tratě. Nebo elektronická detekce počtu lidí, kteří ve stopě jsou. To všechno proto, aby se zjistilo, kdo za úpravu stop zaplatil.
Poslechněte si, co říká šéf Svazu lyžařů David Trávníček o zpoplatnění běžkařských stop na horách
„Situace v Čechách není úplně jednoduchá, protože my bychom potřebovali komisaře nebo někoho, kdo by kontroloval lidi ve stopě, jestli zaplatili,“ říká šéf Svazu lyžařů David Trávníček, který už domluvil pilotní projekt.
U hlavního kruhového objezdu u Vrchlabí se v areálu Vejsplachy od tohoto roku platí vyšší poplatek za parkování. Jeho část jde na zasněžování a úpravu areálu na běžecké lyžování. Tento způsob se používá v Polsku, několik let ho zkouší i v Jizerských horách a už tuto zimu ho zkusí i další české areály.
„Piloty určitě letos, potom nějaké dílčí rozšíření od další sezony. Aby se z toho v horizontu dvou až pěti let stala běžná praxe, že si zaplatíte za vstup do kvalitní běžecké stopy,“ vysvětluje Trávníček.
A co za to?
Samozřejmě ne u všech tratí jsou parkoviště a systém zatím není bezchybný. Vizí je, že by platba za úpravu tratí měla i přidanou hodnotu.
„Budeme muset udělat nějaké priority nebo ukázat na místa, která budou mít stoprocentní péči a nebo i zázemí ve formě vyhřívané budky na převlékání, uzamčení věcí, občerstvení, orientace kilometrovníků,“ nastiňuje Trávníček s tím, že je to celé plánem.
Výběr vyššího parkovného, které by přispělo na úpravu stop, je v plánu i na krkonošských Mísečkách.
Ale také tam je z pohledu Svazu lyžařů malý problém. „Ono je taky důležité zmínit, že parkoviště nebude naše a my nebudeme ani provozovatel, který bude parkovné vybírat. Úspěch bude se s konkrétním partnerem dohodnout alespoň na něčem. Umíme vyčíslit, co nás bude stát údržba stopy za celou zimu. Nepůjdeme ale cestou šokového řešení, že je potřeba vybírat stokorunu za stopu, ale půjde o edukaci, a zejména dohodu s provozovatelem parkoviště,“ dodává David Trávníček.