Na kole až ke stadionu. Paříž před olympiádou otevřela desítky kilometrů nových cyklostezek
Paříž na olympiádu otevřela desítky kilometrů nových cyklostezek. Návštěvníci se díky nim můžou dostat až na jednotlivá sportoviště jako třeba na beachvolejbalový stadion pod Eiffelovou věží, k tenisovým kurtům Rolanda Garrose nebo na francouzský Národní stadion.
„V Paříži máme 70 kilometrů olympijských cyklostezek. Dalších přes 30 kilometrů je v oblasti Saint-Denis. Některé z těchto tras jsme otevřeli v posledních šesti měsících,“ popsal Radiožurnálu Léo, který má na pařížské radnici na starosti cyklostezky.
Olympijské trasy jsou vyznačené fialovými čtverci s heslem „Paris 2024“. Cesta vede přes pařížské severní vlakové nádraží, což je jedno z největších nádraží v Evropě. Vede tudy úplně nová cyklostezka a nově tu postavili také velké parkoviště pro kola.
„Dnes je to největší cykloparkoviště ve Francii. Tenhle primát mu ale nezůstane dlouho, protože Lyon staví ještě větší. Inspirovali jsme se v Nizozemsku, kde mají ještě větší parkoviště. Chtěli jsme, aby bylo praktické pro cestující na nádraží i pro cyklisty, aby mohli přijet až sem a odložit tu jakýkoliv typ kola – od klasických až po elektrické s dětskými sedačkami i nákladní kola,“ popisuje Léo.
Ještě před pár lety bylo kolo spíš okrajovým způsobem přepravy. Uvažování města i samotných Pařížanů hodně změnila pandemie covidu.
„Během pandemie covidu jsme udělali hodně úprav. V tomto období jsme zaznamenali raketový vzestup počtu cyklistů. To nás utvrdilo v tom, abychom pokračovali v rozšiřování cyklostezek, stavěli je velkoryseji a víc do nich investovali,“ vzpomíná Léo.
Někteří návštěvníci olympijských her dávají přednost kolu a cyklostezkám kvůli obavám z kolapsu městské hromadné dopravy, před kterým varovala některá francouzská média. To ostatně potvrzuje i jmenovec úředníka z pařížské radnice, druhý Léo, který provozuje cyklopůjčovnu nedaleko pařížského náměstí republiky.
„Turisté podle mě měli obavy z přehlceného metra nebo z předražených taxíků. Hledají proto i jiné způsoby přepravy. Nizozemci nebo třeba Němci jsou na to zvyklí. Na kolo v Paříži ale stále častěji vyrážejí i lidé z dalších zemí jako třeba Američané nebo Australané. Všichni objevují síť cyklostezek, která se v posledních letech výrazně zlepšila,“ myslí si.