V cementárně v Čížkovicích jsou první tuny ropných kalů, místní protestují
I přes protesty místních vjely do cementárny v Čížkovicích na Litoměřicku první auta s nákladem ropných kalů z ostravských lagun. Francouzská firma Lafarge, která továrnu provozuje, má k dispozici všechna potřebná povolení a tvrdí, že používání sporné suroviny neznamená žádné zdravotní riziko. Přesto se proti němu bouří ekologové i vedení obce.
Upravené ropné zbytky dovážejí auta ze skládky Celio u Litvínova, kde je uloženo celkem 110 tisíc tun takzvaného Geobalu 4. První náklad dorazil před osmou hodinou ráno. Putoval rovnou do haly s bezobslužnou technologií.
„Tady vidíme první dávku Geobalu 4 mezi jinými palivy, která používáme,“ říká ředitel cementárny pro rozvoj a ekologii Jan Špaček. Podle něj u nás neexistuje vhodnější technologie pro likvidaci tak obrovského množství tohoto druhu odpadu. Prokázala to i úspěšná spalovací zkouška.
Starosta Čížkovic Arnošt Waschta a koordinátor mimořádné spalovací zkoušky v cementárně Lafarge Jan Votava ve večerních Ozvěnách dne
„Provedli jsme zkoušku a potvrdilo se, že veškeré emisní limity s velkou rezervou plníme. Mohu s jistotou říci, že pálením Geobalu nedojde ke zhoršení emisí a zhoršení životních podmínek,“ tvrdí koordinátor mimořádné spalovací zkoušky Jan Votava. Spalovat se podle něj začne v průběhu tohoto týdne.
Odpůrci nejsou s řešením celé kauzy kolem ostravských kalů spokojeni, budou se bránit právní cestou a podali i stížnost k Evropské komisi. „V regionu, kde je velké znečištění, by se neměly povolovat takové technologie, takové likvidace,“ míní Libor Pisklák z litoměřické iniciativy Proti kalům.
Starosta Čížkovic Arnošt Waschta je rozzlobený kvůli údajně špatnému informování ze strany cementárny.
„Navíc se stále dozvídáme nové věci a věci, které se nám zdá, že byly dříve zamlčovány. Jde například o navýšení limitu při povolení spalování tohoto odpadu. Zdá se mi, že informace dostáváme až ve chvíli, kdy je vypátrají novináři,“ uvedl starosta.
Na Litoměřicku začali s likvidací nebezpečných kalů z Ostravska
Číst článek
Waschta prý žádal hejtmanku Ústeckého kraje, aby vyčlenila prostředky pro nezávislou komisi, která by posoudila, jak spalování kalů zatíží životní prostředí.
„Byli by v ní jak technologové, tak i zástupci hygieny a ti, kteří by byli schopni posoudit medicínské dopady. Bohužel jsem dostal pouze štos papírů, že je vše v pořádku,“ konstatoval starosta Čížkovic.
Cementáři budou přidávat Geobal 4 do palivové směsi v poměru 15 procent k ostatnímu palivu. Upravené ropné zbytky se budou v cementárně takto spalovat asi šest let.