V Brandýse a Velkém Oseku začala oprava zchátralých plavebních komor
Dva a tři měsíce budou zavřené dvě zchátralé stavební komory na řece Labi - v Brandýse nad Labem u Prahy a ve Velkém Oseku na Kolínsku. Jde o poslední dvě zařízení na středolabské vodní cestě starší padesáti let, které zbývá kompletně zmodernizovat.
„Projede poslední loď, za kterou se začne plavební komora hradit. To bude trvat zhruba den a potom dojde k vyčerpání komory,“ plánuje hlavní stavbyvedoucí Zdeněk Burda u plavební komory v Brandýse nad Labem.
Komora v Brandýse je z roku 1936 a největší problém je v jejím dně, které je v dezolátním stavu a ohrožuje plavbu na středolabské vodní cestě, protože hrozí jeho provalení. Komora je navíc založená na tekoucích píscích a pevné podloží je dost hluboko.
Rekonstrukci plavebních komor v Brandýse nad Labem a Velkém Oseku se věnuje reportérka ČRo Alena Rokosová
Dělníci proto musejí obvod komory zpevnit tryskovou injektáží. „Je to vrtačka, která má dlouhou lafetu. Na konci vrtačky je hlava a pod ohromným tlakem se žene směs cementu a vody. Dochází k tomu, že se vytryská sloup ke spodnímu líci dna,“ popisuje postup stavbyvedoucí.
Komora bude zavřená do 16. listopadu. Ta ve Velkém Oseku na Kolínsku bude nefunkční o měsíc déle, až do 18. prosince. Tam totiž budou práce ještě náročnější - je potřeba zbourat skoro celou původní konstrukci z roku 1952 a postavit novou.
Dělníci musejí starou betonovou zeď rozřezat speciální pilou s diamantovým lanem. „Je to nezbytné. Stav je opravdu havarijní. Vrata komory ve Velkém Oseku se musela vyměnit, protože tam došlo k havárii. I stav zdí je havarijní a dno může zkolabovat kdykoliv,“ vysvětluje Jiří Feygl z Povodí Labe.
Rekonstrukce pomůže splavnosti Labe
Podle Ředitelství vodních cest jde o projekty, které přispějí ke splavnosti celé labské vodní cesty. „Splavnost ale nevyřeší. Hlavní problémy jsou u Děčína a je to nedokončení vodní cesty do Pardubic,“ říká zástupce ředitele Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.
Dodává, že stavba jezu u Přelouče, nezbytná pro zajištění splavnosti Labe až do Pardubic, by mohla začít příští rok. Opravy komor v Brandýse a ve Velkém Oseku s ní souvisí, protože během stavby jezu u Přelouče bude potřeba odvážet materiál.
„Jednou z podmínek posouzení vlivu na životní prostředí je, že se materiál bude vozit lodí. Pokud by mezitím zkolabovala plavební komora Velký Osek nebo Brandýs, museli bychom zastavit stavbu v Přelouči,“ tvrdí Jan Bukovský. Opravy komor budou hotové do konce příštího roku.