Teplice nad Metují bojují o povolení solit páteřní silnici, ochranáři jsou proti
Teplice nad Metují usilují o možnost chemicky udržovat příjezdovou cestu do města. Správa Chráněné krajinné oblasti Broumovsko ale solení kvůli ochraně přírody odmítá.
V Chráněné krajinné oblasti Broumovsko je v zimě chemické upravování silnice ze zákona zakázané. Jenže zatímco v okolí Broumova udělaly úřady výjimku, příjezd do Teplic nad Metují se podle ochranářů stále solit nesmí.
„Zákon nám v podstatě přesně stanoví, kdy se ta výjimka smí udělit. Ona se smí udělit, když jiný veřejný zájem výrazně převažuje nad zájmy chráněné zákonem o ochraně přírody a krajiny, a nebo když dopady na přírodu nejsou vůbec žádné,“ řekla vedoucí Správy CHKO Broumovsko Hana Heinzelová.
V Teplicích nad Metují chtějí solit namrzlou silnici, ochránci přírody to ale odmítají. Víc o tamním sporu natáčel Václav Plecháček
Chemický posyp prý ohrožuje zásoby pitné vody, stromy u silnice i některá zvířata. „V tom toku v Metuji jsou to některé zvláště chráněné druhy živočichů, ať už je to mihule nebo vranka obecná,“ dodala Heinzelová.
Starosta Teplic nad Metují Milan Brandejs (STAN) ale říká, že veřejný zájem ohrožený je, a to především kvůli dojezdovému času záchranné služby.
„Zdravotní záchranná služba deklarovala ve svém stanovisku, že nedokáže obsluhovat Adršpach a třeba místní část Zdoňov v limitu dvacet minut. A každá minuta zvyšuje riziko nepřežití,“ varuje starosta.
Na situaci si stěžují i někteří místní obyvatelé. Z Adršpachu do Teplic se údajně na úzké silnici tvoří vyjeté ledové koleje, a provoz se tak často výrazně zpomalí, nebo dokonce zastaví.
„Každé míjení je určitým dobrodružstvím a míjení s velkým vozidlem, třeba autobus - osobní auto nebo autobus - nákladní auto znamená zastavení obou vozidel a manévrování v úzkém prostoru tak, aby nedošlo k poškození. V horším případě se doprava zastaví,“ popisuje časté situace bývalý starosta Teplic nad Metují Radek Myška.
Špatná sjízdnost silnic navíc odrazuje část lidí, kteří jezdí na Broumovsko za zimními sporty. Raději volí oblasti v Krkonošském národním parku, kde jsou silnice chemicky udržované.
Teplická radnice se proti rozhodnutí o nesolení silnice už podruhé odvolala a čeká na rozhodnutí ministerstva životního prostředí. Pokud se chemický posyp nepodaří prosadit ani tentokrát, existuje podle starosty Milana Brandejse ještě jedna možnost, jak sjízdnost klíčového tahu během zimy zlepšit:
„Správa a údržba silnic ty naše komunikace – nebo aspoň tu jednu páteřní – zařadí do první kategorie zimní údržby. To znamená, že bude mít povinnost do tří hodin komunikaci zprovoznit,“ uzavřel starosta Teplic nad Metují Milan Brandejs.