Slevové akce jsou pro hotely hlavně reklama. Zisk jim nepřinášejí
Internetové slevové servery nabízí každý den nejrůznější zboží i služby. Velkou část tvoří nabídky hotelů a penzionů z různých míst České republiky včetně Krkonoš. Navíc za cenu, která je mnohem nižší, než bývá obvyklé. Hoteliéři sami přiznávají, že tyto akce pro ně nejsou ziskové a jde spíše o formu reklamy.
Dokonalá relaxace pro dva se slevou 47 procent a nebo tři dny s polopenzí a degustačním menu, a to dokonce o 60 procent levněji, než je obvyklé. I takové nabídky se právě teď objevují na internetových slevových serverech. Pro turisty je to lákadlo s vidinou levné dovolené, pro mnohé hoteliéry noční můra.
Původní myšlenka - že si turisté při slevě hotel oblíbí a vrátí se do něj i za plnou cenu - se totiž často nenaplňuje. „Bohužel i já jsem vyzkoušel takový pilotní projekt v mezisezoně, zjistil jsem, že to nefunguje,“ řílá Miroslav Kopecký, který provozuje hotel v samotném srdci Pece pod Sněžkou.
Jeho hotel je jedním z více než tří tisíc členů Asociace hotelů a restaurací České republiky a podobné zkušenosti má prý většina jeho kolegů.
O zkušenosti hoteliérů s akcemi na slevových portálech se zajímal reportér Václav Plecháček
„My to hodně konzultujeme a probíráme. Celkově náš názor na to je, že pro hotely a penziony je to slepá ulička, není to cesta rozvoje. Klienti, kteří přijedou s velkou slevou, nejsou loajální, nevrací se, nenakupují další služby,“ tvrdí Kopecký.
Jen naproti přes ulici vede hotel Petr Glos. Ten nabízí služby hotelu se slevou především v mezisezoně a pečlivě si vede statistiku lidí, kteří přijeli i bez slevy. A na rozdíl od většiny svých kolegů je spokojený, vrací se prý asi jeden z deseti.
„Z hlediska tvorby cen to rozhodně není dobrá cesta. Na druhou stranu jako forma reklamy se to dá využít celkem dobře. Vzhledem k tomu, kolik lidí slevový portál navštěvuje, je to relativně levná forma prezentace. Návratnost při první akci byla cca osm procent, teď jsme na dvanácti,“ počítá Glos.
Zároveň ale přiznává, že ziskové takové akce rozhodně nejsou. „Není tam taková marže, jako když se to prodává normálně. Je to opravdu spíš forma prezentace, než že by to byl byznys.“
Slevy jsou mnohdy jen naoko
Slevu jako reklamu navíc kazí chování některých problémových hoteliérů, kteří své klienty oklamali. A stalo se to i v Peci pod Sněžkou, což potvrzuje Eva Lorencová z místního infocentra.
„Ta ubytovací zařízení, která to tady dělají, si většinou navýší cenu a pak dají nějakou slevu, která ve finále vyjde stejně, s tím, že ještě někdy šidí na jídle, nenabídnou jim takové služby, jaké by normálně měli dostat,“ říká Lorencová.
A výjimkou nejsou ani případy, kdy turisté o svoje peníze dokonce úplně přišli. „Kdy v podstatě provozovatel skončil a prodal další kupóny. Hosté přijeli s platným rezervačním kupónem a neměli se kde ubytovat. Takže jsme jim museli hledat náhradní ubytování, které už samozřejmě museli platit sami,“ popisuje Lorencová.
Lidé by tak při výběru své dovolené nebo jen prodlouženého víkendu měli být opatrní a informace si pečlivě ověřovat.