Razicí stroj nového úseku pražského metra dostal jméno Tonda
Výstavba prodlouženého úseku metra A do Motola je v plném proudu. Nově se do práce vloží i dva speciální razicí stroje dovezené z Německa. Dopoledne ho na staveništi na Vypichu dělníci pokřtili. Jméno Tonda mu vybrali pacienti Kliniky dětské chirurgie Fakultní nemocnice Motol.
Tonda a Adéla jsou jména, která vybrali malí pacienti motolské nemocnice pro speciální razicí přístroje. Jako první se při ražbě tunelů pro úsek prodlouženého metra A představí Tonda.
„Jeho váha je 900 tun, délka přes sto metrů. Řezná hlava má lehce přes šest metrů. Má vyrazit na jedné tunelové rouře 4050 metrů. Za tři měsíce bude smontován druhý štít, který bude razit druhou tunelovou rouru a taky ho čeká 4050 metrů ražby trasy V.A.,“ řekl generální ředitel společnosti Metrostav Pavel Pilát.
Tonda by měl začít pracovat v první dekádě dubna. Podle Pavla Piláta ho bude obsluhovat devítičlenná posádka ve třísměnném provozu.
Reportáž Moniky Babické o křtu razicích strojů pražského metra v Odpoledním Radiožurnálu.mp3
Generální ředitel Metrostavu také popsal, jakým způsobem speciální stroje ze zahraničí, které přijdou společnost na zhruba 600 milionů korun, tunely metra razí.
„Laicky se dá říct, že je na vršku štítu řezná hlava, která se točí o tři otáčky za minutu, rozpůluje horninu, která se dostává dovnitř do stroje, šnekovým dopravníkem se posouvá na pás a pás tu horninu posílá ven z tunelu,“ vysvětlil Pavel Pilát.
Podle náměstka pražského primátora Karla Březiny se po zahájení provozu prodlouženého úseku metra A výrazně uleví dopravě v šesté městské části
„Uleví to oblasti Vítězného náměstí, pomůže to z hlediska dopravní obslužnosti největšího nemocničního areálu v České republice a možná ve střední Evropě – nemocnici Motol. Zároveň to svým způsobem vytěsní autobusovou dopravu z Vítězného náměstí směrem dále. Počítáme s výstavbou autobusového terminálu u stanice metra Veleslavín,“ řekl Karel Březina.
Celkem zahrnuje prodloužení metra A z Dejvické čtyři nové stanice. Jsou jimi Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Všechny stanice budou bezbariérové a pokud půjde vše podle plánu, podíváme se do nich v roce 2014.