Odborná komise doporučila vést dálnici do jižních Čech přes Posázaví
Ministr dopravy Gustav Slamečka dnes prezentoval výsledky dvouleté práce odborné komise, která se zabývala návrhy na dopravní řešení dálnice D3 do jižních Čech, rychlostní silnice na Hodonínsku a také dostavbou pražského okruhu v okolí Suchdola.
V případě dálnice na České Budějovice komise doporučila západní variantu, která by mohutným přemostěním Sázavy razantně zasáhla do zdejší přírody, alespoň podle mnoha ekologických aktivistů a místních obyvatel.
"Komise nedošla k jednoznačnému závěru. Při hlasování byla část komise pro východní variantu, méně drastickou pro přírodu. Ta ale má zase jiná rizika. Například to, že po dobu výstavby dálnice by byla vyřazena z provozu silnice první třídy, která vede na jih a podél které by při této variantě dálnice vedla. Další nevýhodou této varianty by bylo například to, že by pro případ havárie neexistovala paralelní trasa," říká děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos, který je pro variantu západní.
O výsledcích práce odborné komise, která měla zhodnotit různé varianty sporných dopravních staveb, mluvil na Radiožurnálu člen komise a děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos.
"V místech, kde je zásah do přírody západní variantou stavby dálnice velmi rasantní, jsou naplánovány zářezy a tunely, aby byla příroda co nejvíce uchráněna," pokračuje Moos a dodává:
"Komise se ovšem rozhodla, že nebude výsledek prezentovat jako vítězství té či oné varianty. Jsou zde dva názory a přínosem komise je, že pojmenovala rizika řekla, jaké jsou plusy a mínusy obou variant."
Na dálnice nejsou peníze
Závěry komise ostatně nejsou závazné a v budoucnu se jimi nemusí nikdo řídit. V nejbližších letech se stejně s výstavbou nové dálnice pro nedostatek financí nepočítá.
Komise se kromě problematiky okolo dálnice D3 zabývala například rychlostní komunikací R55, která by podle ní na Hodonínsku měla vést tunelem.