Loď Dallas se možná ani jako kulturní památka na Brněnskou přehradu nevrátí
Představenstvo Dopravního podniku města Brna bude muset rozhodnout, co se starou lodí Dallas. Stejně jako většina původní flotily z poloviny minulého století byla po zakoupení pětice nových lodí vyřazena z provozu a dva roky čekala na nového kupce nebo sešrotování. Ministerstvo kultury ale nyní rozhodlo s definitivní platností, že Dallas je kulturní památkou.
Původní parametry lodi už ale nedovolují její provoz a nákladná přestavba za asi 12 milionů korun by narušila její autenticitu.
Z původní flotily, vyráběné vlastními zaměstnanci v podstatě na koleně a s využitím materiálů ze starých tramvají nebyl Dallas, dříve Moskva, ani nejstarší, ani nejnovější, kapitáni jej ale měli rádi.
„Každá ta loď má svoje specifika. Podle mě nejlepší loď na plavební vlastnosti je Dallas. Vlastě u každé lodě se dají vyčíst její dobré vlastnosti a pak jich využít,“ říká jeden z kapitánů Josef Chládek
Obliba šla tak daleko, že dva další kapitáni bez vědomí Dopravního podniku podali podnět ministerstvu. Podle provozního ředitele Jiřího Valníčka si asi neuvědomili, co způsobí. Podnik už provozuje jinou historickou loď a Dallas s nálepkou kulturní památky jen stěží prodá někomu jinému.
Do definitivního rozhodnutí bude muset investovat do její údržby. „Asi 30 až 50 tisíc ročně, pokud bychom to měli držet v zakonzervovaným stavu, jak je to teď. Problémem je, že ta loď nám překáží, potřebovali bychom to z areálu dostat pryč,“ dodává Valníček.