Nová recyklační linka ve Stráži pod Ralskem dokáže třídit sklo podle barvy
Velký hangár plný dopravníků, tak vypadá dnes otevřená recyklační linka na sklo ve Stráži pod Ralskem na Českolipsku. Dokáže rozeznat sklo podle barvy a sama ho pomocí laserových optických separátorů vytřídí. Zatím má linka dvacet zaměstnanců, v budoucnu by jich mohl být až dvojnásobek.
„Na začátku jsou třídičky, které separují nejviditelnější odpad, potom už je to věc automatiky. To znamená různé válcové a kladivové drtiče, různá síta, kterými granulát propadá, abychom ho odseparovali podle velikosti,“ vysvětluje ředitel společnosti zaměřené na recyklaci skla Pavel Šlambora.
"Potom to jde do té nejdůležitější části. Tou jsou laserové optické separátory, které třídí čistotu i barvu. Máme jich tady šest v různých kaskádách," dodává.
Podrobnosti o nové recyklační lince ve Stráži pod Ralskem na Českolipsku zjišťoval Tomáš Mařas
Na jakém principu funguje třídění podle barev, vysvětluje Zbyšek Panchartek ze společnosti, která unikátní linku dodala.
„Funguje na bázi kamer. Ty jsou umístěné v určitém zařízení a kamera přečte, jestli se jedná o hnědé, zelené, nebo čiré sklo. Kamera vyhodnotí, jaké to je sklo,“ upřesňuje Panchartek.
Recyklace začíná venku u dvou násypníků. Od nich skleněný odpad putuje dopravníkem na první zastávku, kde probíhá ruční třídění. Pak putuje do obrovského hangáru, do změti různě poskládaných dopravníků.
„Bohužel my se v tom vyznat musíme. Jistou logiku to má. Vstupní materiál nadrtíme, usušíme a srdce celé linky jsou optické separátory,“ vysvětluje v provozu Lukáš Knap, technický ředitel firmy, která linku dodala.
„Tady jsou optické separátory, které v prvním kroku vyhodí kámen a keramiku, neprotavitelné materiály. Ve druhém kroku pak separujeme barvy. Potom to jde přímo do boxů už barevně roztříděné,“ popisuje.
Nová linka má i své řídící centrum. Na monitoru je vidět cesta skleněného odpadu. Vypadá to jako trasy metra.
„Hlavně se to zakládá na receptech. Jsou naprogramované a podle parametru si zvolíme recept nebo technologický postup. Ta část linky se rozsvítí a začne pracovat,“ vysvtěluje dispečer nové recyklační linky Miloš Šrédr.
Linka zaměstnala už dvacet lidí. Do budoucna by se mohl jejich počet zdvojnásobit.