Objev Caravaggiových raných kreseb může být spíše marketingovým tahem
V Itálii právě dnes vychází elektronická kniha o Caravaggiovi. Pozornost médií k baroknímu malíři v předvečer přilákala zpráva o tom, že italští historici objevili jeho dosud neznámá díla. Raných děl italského umělce má být kolem stovky, kromě skic je mezi nimi i pár obrazů. Otázkou ale je, nakolik je možné je Caravaggiovi připsat.
‚Najít‘ neznámá díla samozřejmě neznamená narazit na kufr nebo truhlici s jmenovkou ‚Caravaggio‘, jde spíš o to je poznat.
Autor nalezených děl se stanovuje podle srovnání s dalšími, známými díly. Dalším vodítkem pro určení mohou být nepřímé důkazy jako historické dokumenty či záznamy o existujícím díle, například objednávka díla.
„Základním východiskem v dějinách umění je stále stylová analýza a pohled znalce, schopnost rozpoznat autorství na základě práce samotné,“ říká o základních postupech při určování autorství šéfredaktor časopisu Art +Antiques Jan Skřivánek.
U některých děl je třeba všeobecného konsenzu, kterého dosáhne více znalců.
O tom, nakolik je objev takzvaných Caravaggiových kreseb skutečně zásadní, se zamýšlel šéfredaktor časopisu Art +Antiques Jan Skřivánek
Práce Caravaggia mají podle informací Jana Skřivánka pocházet z doby, kdy malíř teprve studoval a pracoval v ateliéru Simona Peterceneho v Miláně. Jedná se o období, kdy Caravaggiovi bylo 13 – 17 let. Italští historici je objevili a identifikovali v archivu Caravaggiova učitele.
„Určovat rané práce, navíc v případě kreseb, je ještě těžší než u čeho jiného. Myslím si, že tato atribuce se příliš neujme, že je to upoutávka spíše na tu knihu,“ tvrdí Jan Skřivánek a dodává, že kurátor velké Caravaggiovy výstavy, která se konala před dvěma lety v Římě při příležitosti uplynutí 400 let od umělcovy smrti, tvrdí, že údajně nalezené práce jsou ve skutečnosti již známé.
Jedná se o průměrné studijní práce, které nemají žádnou uměleckou hodnotu a jejich připsání Caravaggiovi je přinejmenším sporné. Jejich objevení pak může být historickou kuriozitou, ale o velký objev v dějinách umění se podle Jana Skřivánka nejedná.