NFA představil zrestaurovaný film Adelheid. Digitalizaci kritizuje Asociace kameramanů

Národní filmový archiv (NFA) představil digitálně zrestaurovanou verzi filmu Františka Vláčila Adelheid. Digitálně restaurovaný snímek má zítra obnovenou premiéru v Brně a poté vstupuje do běžné kinodistribuce. Proti nově upravenému snímku už dříve protestovala Asociace kameramanů.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Projekce digitálně restaurovaného filmu Adelheid. Na snímku ředitel NFA Michal Bregant a restaurátorky Tereza Frodlová a Jeanne Pommeau

Projekce digitálně restaurovaného filmu Adelheid. Na snímku ředitel NFA Michal Bregant a restaurátorky Tereza Frodlová a Jeanne Pommeau | Zdroj: ČTK

Zástupci Asociace českých kameramanů chtějí, aby Vláčilův film z roku 1969 s Petrem Čepkem a Emou Černou v hlavních rolích vypadal jako v době svého prvního uvedení.

Předseda asociace Marek Jícha považuje digitalizovaný snímek za pouhou verzi originálu, kdy se restaurátoři v maďarské státní laboratoři snaží uměle dodat filmu starobylý tón.

Přehrát

00:00 / 00:00

Příspěvek o restaurování nejen snímku Adelheid natočila redaktorka Michaela Vetešková

„Oni ho přibarvují, aby vypadal starší, jakoby autentický, jako starý film. Například u pleťových scén, kdy normálně režisér s kameramanem plánovali pleťový tón, tak digitalizací té kopie dochází k takovému zezelenání,“ popsal Jícha.

Kdyby byl u restaurování režisér nebo kameraman, a nikoli restaurátor – kolorista, byla by podle Jíchy digitalizovaná Adelheid lepší. A podobné výhrady zaznívají i vůči digitalizování dalších snímků.

Maďarské studio získalo podle ředitele NFA Michala Breganta zakázku na základě toho, že má dostatečnou odbornou kvalitu a nabídlo nejnižší cenu. Práci restaurátorů, kteří své postupy při digitalizaci konzultují s českými kolegy z NFA, Bregant hájí.

„Musíme restaurovat ten film do podoby, která je prokazatelná na základě materiálů, s nimiž pracujeme, to znamená obvykle je to kamerový negativ a kopie, která je dochovaná z doby premiéry toho filmu,“ uvedl Bregant v diskusi v ČRo Plus.

Digitalizované staré české filmy? Příliš zelené obličeje, tvrdí asociace kameramanů

Číst článek

Zástupci obou stran by se měli spolu sejít u kulatého stolu. Chce ho do několika týdnů zorganizovat ministr kultury Daniel Herman, jehož resort má nad digitalizováním filmů záštitu. Podle Jíchy by si tam měli odborníci vyříkat způsoby digitalizace.

„Nám ani tak nevadí ta maďarská laboratoř jako taková, je to kvalitní laboratoř, to my víme, ale nám vadí, že pracovníci té laboratoře nedostanou od NFA korektní požadavky a informace o tom, jak ten film restaurovat. Čili otázka na stole, kterou bychom rádi s panem ministrem u toho kulatého stolu řešili, je vlastně vyjasnění si základních pojmů – co to je restaurování, co to je remastering a co to je negativní remastering,“ poznamenal Jícha.

O sporu kolem digitalizace mohli lidé číst už před dvěma lety na serveru Filmového a televizního svazu a Asociace českých kameramanů, kde publikuje hlavně skupina kameramanů a dalších lidí napojených na dvaapadesátimilionový grant ministerstva kultury. Grant byl určený na výzkum metodiky digitalizace – pod zkratkou NAKI.

V projektu byl mimo jiné zaangažovaný také Národní filmový archiv, zastoupený bývalým ředitelem Vladimírem Opělou. Když Opělu nahradil současný ředitel Archivu Michal Bregant, po roce neshod s účastníky výzkumu metodiky digitalizace, z projektu Národní filmový archiv odstoupil.

Vedoucím týmu NAKI, který získal dvaapadesátimilionový grant na hledání způsobu digitalizace, je Marek Jícha, který je zároveň předsedou Asociace kameramanů.

ČRo, Michaela Vetešková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme