Hlavní soutěž festivalu ve Varech nabízí pestrý výběr filmů. Mezi nimi i Hřebejkovy Líbánky
O Křišťálový globus se letos v hlavní soutěži Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech utká 14 snímků různých stylů a žánrů. Mezi nimi je jediný český zástupce, nový snímek Jana Hřebejka Líbánky. V čele poroty zasedla režisérka Agnieszka Hollandová.
„Letošní výběr 14 filmů v sobě skrývá žánry jako psychologický thriller, satirická komedie či taková černobílá hříčka ze 17. století. My si myslíme, že různorodost v hlavní soutěži je kvalita, která je na místě, protože jinak by výběr byl tak trošku nudný a jednotvárný, a my se snažíme ukázat na hlavní soutěži nejrůznější směry, typy, žánry, směřování mladých tvůrců v současné světové kinematografii v co největší šíři,“ vysvětluje umělecký ředitel festivalu Karel Och.
Hned v několika soutěžních snímcích se různým způsobem objevuje téma politické krize. Podle Ocha sice o záměr nešlo, je to ale každodenní realita v českých zemích i v zahraničí.
Umělecký ředitel karlovarského festivalu Karel Och přiblížil některé zajímavé snímky nejen z hlavní soutěže
„My se tomu nemůžeme vyhnout, v podvědomí to tam je. A sami chceme být do jisté míry političtí, chceme se vyjadřovat skrz filmy, které vybíráme, k současné situaci, protože si myslím, že to má smysl,“ dodává.
Hřebejkův film byl na festivalu uveden v předpremiéře, v běžné distribuci bude od 22. srpna. Vypráví příběh dvou svatebních dní, do kterých nečekaně zasáhne utajovaná minulost. Podle tvůrců by se to mohlo stát komukoliv.
„Na začátku psaní bylo vlastně vyprávění nebo rozhovor, který vedl Petr Jarchovský s Václavem Marhoulem o atmosféře na internátní filmové škole v Čimelicích, respektive o nějakém konkrétním případu. A potom se mu to propojilo do možného námětu s takovou situací, kdy se vlastně na svatbě objevil člověk, o kterém nikdo přesně nevěděl, co tam dělá,“ přibližuje režisér Jan Hřebejk.
Autoři podle něj do filmu přenesli také hodně vlastních zkušeností: „Pochopitelně filmy odráží takovou dětskou zkušenost tvůrců, jejich řekněme mentální naladění – někdo to nazval vtipně metabolismem tvůrců. To nás sblížilo s Jarchovským a my tímhle způsobem vyprávíme.“
Mladí a nezávislí
Karlovarský festival se orientuje zejména na mladé tvůrce a snaží se je podporovat. Letos proto představí v retrospektivě tvorbu mladých amerických režisérů, kteří založili produkční společnost Borderline Films.
„Patří k nejvýznamnějším režisérům nezávislého amerického filmu. Jsou uznávaní po celém světě, jejich filmy se pravidelně hrají v Sundance, vyhrávají i v Cannes. Oni dnes vlastně patří i k vyhledávaným koproducentům mladých filmařů a my spolu s nimi a dalšími jejich zhruba patnácti hosty tady slavíme desetileté výročí jejich společnosti,“ uzavírá Och.