Avatar vrátil diváky do kin, kritici nadšeni nejsou
Filmový průmysl vrací úder! Poté, co diváctvo začalo místo návštěv kinosálů dávat přednost posezení u domácího kina, či dokonce stahování (často nelegálnímu) filmů z internetu, výrazně ubylo tržeb v pokladnách kin. Zasedlo tedy pár moudrých hlav a zapřemýšlelo, jak filmové fanoušky přimět k návratu do biografů. Pak někdo přišel s nápadem 3D projekcí. A potom James Cameron natočil Avatara.
I takto stručně by se dal přiblížit "přelom", kterého jsme nyní v kinematografii svědkem. S Avatarem se do kin dostává ambiciózní celovečerní hraný film, kde 3D animace hraje plnohodnotnou roli, ne-li tu hlavní. Celý projekt má pod palcem James Cameron, osvědčený tvůrce snímků, které lámaly hranice rozpočtů i tržeb (Terminátor I. a II., Vetřelci, Titanic). Teď vzal kina útokem znovu. Diváci propukají v nadšení, přijetí filmovou kritikou je už o něco vlažnější.
Cameron vypráví ekologickou pohádku o lesním království na planetě Pandora, kde vše živé koexistuje v naprosté harmonii a symbióze. Dokud nepřijdou zlí lidé s úmyslem vytěžit vzácné nerostné bohatství. Naštěstí jsou mezi nimi i někteří hodní, kteří se snaží prostřednictvím vědeckého projektu Avatar poznat domorodý kmen. Při té příležitosti se najde místo i pro mezidruhovou lásku.
Scénář je do očí bijící koláží mnohokráte použitých motivů, schémat a filmových klišé. Děj se odvíjí ve vymezených mantinelech, a vy si jen můžete odškrtávat ze seznamu očekávaných situací. V souvislosti s Avatarem už byla zmíněna inspirace příběhem indiánské princezny Pocahontas , respektive Malickovým Novým světem, podobně posloužil i Costnerův Tanec s vlky. Kdo však viděl japonský animovaný film Princezna Mononoke, má jasno, kde Cameron nejvíce opisoval: zlí lidé chtějí vytěžit nerostné bohatství v posvátném lese, kde vše žije v naprosté symbióze, hrdina z lidské říše se zamiluje do divoké dívky z lesů... a tak dále... Cameron přidal vědce, roboty, akční scény a 3D make-up, ubral krve a useknuté hlavy, aby byl Avatar přístupný i dětem. Princezně Mononoke však nechyběla jistá poezie, kouzlo nevyřčeného, tajemství.
Křehkou poezii animovaného filmu tvůrci Avatara hravě přebijí bezbřehým tokem fantazie, kdy s pomocí nových technologií precizně vykouzlí pestrý nový svět fauny i flóry planety Pandora. A nebyl by to Cameron, kdyby nechyběla závěrečná dechberoucí akční smršť. Oslepí vás vizuální obžerství. Ohluší patetická hudba velkofilmů. Nepřekvapí herecké výkony (snad jen Giovanni Ribisi, který si nepříliš kladnou postavu manažera vyloženě vychutnává).
Avatar je výjimečný film. Výjimečný dokonalým marketingem, který davy vrátil do kin, a potěšil tak filmové producenty. Za 17 dní v kinech vydělal celosvětově přes jednu miliardu dolarů, a suverénně se tak sápe na první příčku nejúspěšnějších filmů všech dob. Pochopitelně se mluví o druhém a třetím dílu. Cameron tak dává odpověď na otázku, jakým směrem se vydá kinematografie. Tedy ta ze sekce Zábava a odpočinek. Bez 3D technologií se pořádný kasovní trhák obejde jen těžko. Filmy které dosáhnou hloubky i bez 3D animace si (zatím) vystačí s tradičními filmařskými postupy.
Související odkazy: oficiální stránky filmu, ČSFD (flash trailer), Bontonfilm, české stránky filmu
Avatar akční / dobrodružný / sci-fi / thriller, USA / Velká Británie, 2009, 162 min.
Režie: James Cameron, scénář: James Cameron, kamera: Mauro Fiore, hudba: James Horner
Hrají: Sam Worthington, Zoe Saldana, Sigourney Weaver, Michelle Rodriguez, Giovanni Ribisi