Na závěr 30. Prix Bohemia Radio se předávala i jedna z cen Thálie
Slavnostním předáváním cen ve Studiu 1 na Vinohradské třídě skončila Mezinárodní přehlídka rozhlasové tvorby Prix Bohemia Radio. Poprvé v její třicetileté historii ji hostila přímo historická budova Českého rozhlasu.
Rozhlasové drama se hodnotilo hned první den, diskuze nad jednotlivými hrami zavedla tvůrce i k tomu, jak vlastně pracovat s propojováním ruchů, hudby a mluveného slova.
„Mně se strašně líbí zvuk přírodnin, když se prolíná zejména do klasické muziky. Když jsem teď natočila audioknihu Smrt v Benátkách, tak ten Mahler tam prostě jde a příboje také,“ myslí si dlouholetá rozhlasová režisérka Hana Kofránková.
Ohlédnutí za jubilením ročníkem Mezinárodní přehlídky rozhlasové tvorby Prix Bohemia Radio připravila Eva Rajlichová
Druhý den Prix Bohemia Radio byl ve znamení dokumentu a i pro běžného návštěvníka bylo zajímavé vyslechnout si kultivované hodnocení porotců.
Festival Prix Bohemia Radio je jedním z mála míst, kde je v dnešní poněkud hektické době čas a prostor přemýšlet třeba o tichu, tak jako jeden z porotců - německý dokumentarista Ulf Köhler v debatě nad dánským dokumentem veteráni:
„Pro mě bylo jedním z nejzajímavějších zvuků - a prosím nežertuji - ticho. Bylo to někdy ke konci toho dokumentu, a člověk opravdu pocítil tu sílu ticha. Potom tam patřičně vyzněly výpovědi postav.“
Nad podobou současné rozhlasové žurnalistiky se zamýšleli reportéři na workshopu vedeném Lubomírem Smatanou.
„Průvodcem je reportér, vše řekne nebo naznačí. Celý problém obnažuje nebo popisuje a respondent je vlastně jen kořením reportáže,“ vysvětlil reportér Lubomír Smatana.
Rychlý vývoj rozhlasové žurnalistiky
Semináře se účastnil dlouholetý rozhlasový pedagog Josef Maršík, který působí na Fakultě sociálních věd v Praze. Rozhlasová žurnalistika se podle jeho názoru rychle vyvíjí:
„Také jazyková úroveň musí být v pořádku, nejen stylistická nebo interpretační.“
Jedno z udělených ocenění byla také Thálie 2013 za herecký výkon v rozhlasové hře, kterou získala Taťjana Medvecká:
O přehlídce Prix Bohemia Radio mluvil v Ranním interview Radiožurnálu ředitel Centra uměleckých těles, soutěží a přehlídek Jan Simon
„Mám pocit, že rozhlas si stále drží velmi dobrou úroveň, co se týká textu. Mnohdy v jiných médiích bych řekla, že ta úroveň je slabší.“
V kategorii drama získal cenu režisér Aleš Vrzák. Uspěl také zpravodaj Českého rozhlasu v Polsku Petr Vavrouška. Jeho reportáž o případech pedofilních duchovních v Polsku vyhrála v kategorii zpravodajský příspěvek.
Večerní předávání cen se neslo v duchu improvizace divadla VOSTO5.
„Večer byl nesmírně zábavný, měl obrovský spád. Z toho, co nebývá až příliš zábavné, protože každý oceněný se potřebuje určitým způsobem vyjádřit, se stalo jakousi fiktivní rozhlasovou hrou, která posluchače Českého rozhlasu 2 dosti pobavila, včetně těch, kteří předávání sledovali on-line na webu Českého rozhlasu,“ pochvaluje si ředitel Centra uměleckých těles, soutěží a přehlídek Jan Simon.
Přehlídka Prix Bohemia Radio přilákala tři tisíce návštěvníků, příští rok bude možná bohatší o novou soutěžní sekci rozhlasová reportáž.