Moravské divadlo oslaví Verdiho výročí uvedením opery Falstaff
Jedno z vrcholných Verdiho děl, operu Falstaff, uvede zítra v 19 hodin v premiéře Moravské divadlo Olomouc. Divadlo tak chce připomenout dvě výročí spojená s Verdim - 200 let od jeho narození a také 120 let od světové premiéry Falstaffa v milánské La Scale.
Námět této opery vychází z Shakespearovy oblíbené komedie Veselé paničky windsorské a částečně i z historické hry Jindřich IV., kde postava Falstaffa vystupuje.
Opona jde nahoru a my se ocitáme v hostinci U Podvazku, odkud zhýralý tlouštík sir John Falstaff podniká smělé zálety za windsorskými měšťankami.
V Olomouci Falstaffa zpívají v alternaci Vladislav Zápražný a hostující Richard Haan. Kromě nich i Jiří Přibyl, pro kterého je to zajímavá zkušenost.
„Je to psáno pro baryton a já jsem doposud zpíval vždycky jenom basové role. Proto jsem se nikdy ani neodvážil pomyslet, že bych mohl Falstaffa někdy zpívat, i přes to, že jsem se s tou operou setkal už za svého působení v Národním divadle ve sboru. Ale teď byl pan šéf přesvědčený, že to je pro mě – a dneska můžu s klidným svědomím říct, že měl pravdu,“ usmívá se Jiří Přibyl.
Reportáž Radky Kvasničkové ze zkoušky opery Falstaff, kterou chystá Moravské divadlo Olomouc
Na sobě přitom má kostým, ve kterém je doslova k nepoznání, s pořádným vycpaným břichem.
„Je to body s dlouhým rukávem z umělého materiálu a vycpaný tím, co se dává do polštářů a peřin – jsem tak dokonale tepelně izolován a uvnitř mám dokonalou saunu. Ale Falstaff je opravdu extrémně tlustý, píše se o tom už v Jindřichu IV. a ve Veselých paničkách windsorských si z něj dělají legraci, že kdyby se do něj píchlo, poteče z něj sádlo. Navíc už má svůj věk, ten kostým té postavě pomáhá.“
Operu Falstaff nastudovala v Olomouci slovenská režisérka Andrea Hlinková.
„Dovolím si tvrdit, že režírovat komedii je tisíckrát náročnější než tragédii nebo drama. Kdybychom to chtěli porovnávat, tragédie jsou většinou stojací opery, zatímco když komedie není rozběhaná, rozehraná a nejsou tam komické situace, není to komedie. V ní potřebujete množství rekvizit, inspirace, nápadů i výborných herců, aby splnili vaše představy a požadavky.“
Opera náročná v mnoha ohledech
Podle uměleckého šéfa souboru opery a operety Miloslava Oswalda je Falstaff vskutku virtuózní opera, technicky velmi náročná pro členy orchestru, pro zpěváky i pro dirigenta.
„Pro dirigenta je to jedna z nejnáročnějších oper. Tím, že je to ansámblová opera, je tam obrovský pohyb v rámci jeviště i v rámci hudby, množství nástupů, které se musí dát zpěvákovi, je veliké. Také je to velmi náročné pro orchestr, protože hudba stále plyne, jsou tam změny tempa, takže muzikanti si musí stále počítat, je to znát.“
V opeře účinkuje i Zdeňka Mollíková. A je tomu ráda.
„Ztvárňuji postavu Meg. Zpívá se mi dobře, akorát člověk musí být pořád napnutý a nepromeškat jediný nástup. Je to náročné, ale krásné. Musíte pořád dávat pozor, nepolevit, honem na scénu, na kostýmy, ty jsou také složitější, běháme po šikmě, což taky není jednoduché, musíte mít fyzickou kondici! Člověk je i v tomto věku neustále prověřován, jestli v tomto ohledu stačí, a musí držet s mladými krok. Ale jsem ráda, že mě to potkalo, jsem opravdu šťastná,“ říká Zdeňka Mollíková.
Opera se prostě nese v duchu Falstaffovy životní filozofie - důležité je, aby život nebyl nudný.