Cenu Chalupeckého získal Martin Kohout. V díle se věnuje mezilidské komunikaci v 21. století

Letošním laureátem Ceny Jindřicha Chalupeckého se stal třiatřicetiletý Martin Kohout. Na výstavě finalistů ceny představil dílo na pomezí krátkého filmu a videa, jehož ústředím je problematika práce v noci a její souvislosti - společenské, psychické i ekonomické. Podle mezinárodní poroty ve své tvorbě reaguje na složitost života v době překotných technologických a společenských změn.

Brno Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letošním laureátem Ceny Jindřicha Chalupeckého se stal třiatřicetiletý Martin Kohout

Letošním laureátem Ceny Jindřicha Chalupeckého se stal třiatřicetiletý Martin Kohout | Zdroj: ČTK

„Tím, že zobrazuje naše intimní vztahy ve světě, v němž se zdají být ztracené, vnáší Kohout do díla osobní rovinu a nově vymezuje roli tvořivosti v dnešní společnosti,“ uvedla porota ve společném vyjádření.

Cena Jindřicha Chalupeckého

Cena Jindřicha Chalupeckého je určená českým výtvarným umělcům do 35 let, jejichž dílo má potenciál získat uznání v Česku i zahraničí a vyniká obsahově i formálně. Ocenění nese jméno předního českého kritika výtvarného umění a literatury, esejisty a filozofa Chalupeckého. Loni uspěl Matyáš Chochola.

Kohoutův přístup dává podle poroty vyniknout odcizujícím i tvůrčím aspektům technologií. Výsledky sdělili organizátoři.

Slavnostní ceremoniál se konal v neděli v brněnském kině Scala v režii držitele Českého lva a ceny European Film Awards Tomáše Luňáka.

Vedle hmotné ceny z dílny designéra Maxima Velčovského získal Kohout 100 000 korun na realizaci autorského projektu a dvouměsíční stipendijní pobyt v New Yorku ve spolupráci s rezidenčním centrem Residency Unlimited.

Diváckou cenu Českých center, potažmo rezidenční pobyt v sídle některého z Českých center v Evropě získal Richard Loskot za interaktivní instalaci simulující odcizený futuristický byt.

Problematika noční práce a její souvislosti

V Kohoutově díle na pomezí krátkého filmu a videa je ústředním tématem problematika noční práce a její společenské, ekonomické i fyzické a psychické souvislosti.

Spojujícím prvkem několika epizod je trojice postav, které se nikdy všechny nesetkají: partnerská dvojice Asli a Bora a jejich kamarádka Sung.

Pětice finalistů Ceny Jindřicha Chalupeckého představila 26. listopadu své instalace v brněnském Pražákově paláci. Na snímku je záběr z videa Martina Kohouta. | Zdroj: ČTK

Zatímco Asli pracuje ve dne, Bora chodí do práce v noci - jejich společný čas je tak výrazně omezený a hlavní díl jejich interakce se uskutečňuje skrze nahrávání hlasových zpráv.

Střídání denního a nočního režimu je spíš pozadím pro ústřední motiv vztahu míjejících se partnerů, potažmo mezilidské komunikace a jejích podob v 21. století. Další významovou rovinou jsou moderní technologie a to, jak proměňují náš každodenní život.

Martin Kohout je absolventem Filmové fakulty AMU v Praze a Städelschule ve Frankfurtu. Jeho multimediální tvorba reaguje na životní situace, neuchopitelnost současného světa a neschopnost individua se v něm orientovat. Kohoutovým hlavním tématem je médium internetu a sebereflexe člověka v globální komunikaci, která přináší protichůdné zážitky - sblížení i agresi, sebedůvěru i bezmoc.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme