Jaký je Hajao Mijazaki? Levicový pacifista, který miluje svět a zároveň jím pohrdá, ukazuje nová kniha

S premiérou filmu Chlapec a volavka Hajaa Mijazakiho v tuzemských kinech vyšla v češtině také první teoretická kniha o jeho díle. Nese jméno Mijazaki a jeho svět a sestavila ji americká japanoložka Susan Napierová, do češtiny ji přeložila pro nakladatelství Paseka Jana Hejná. Obraz, který nakonec Napierová skládá, je plný rozporů. Tvrdí, že Mijazaki trpí, protože miluje svět a touží v něm nadále být, ale zároveň jím opovrhuje a chce se ho vzdát.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vyhrajte knihu Mijazaki a jeho svět

Kniha Mijazaki a jeho svět | Foto: iROZHLAS.cz | Zdroj: Český rozhlas

Dvaaosmdesátiletý Hajao Mijazaki je žijící legendou světové animace. Je pověstný svou pracovitostí, ale také uzavřeností. Sestavit o něm biografii tak nebylo pro Napierovou vůbec jednoduché. Dokonce přiznává, že kdyby napsala pouze „pak se Mijazaki zavřel do studia a usilovně pracoval“, na pravdivou biografii by to stačilo.

Přehrát

00:00 / 00:00

O monografii Mijazaki a jeho svět od Susan Napier, kterou přeložila Jana Hejná a vydalo nakladatelství Paseka, jsme hovořili s Kateřinou Čopjakovou

Napierová tak jako klíč pro vyprávění o samotném Mijazakim zvolila jeho tvorbu, která sice nikdy nebyla vyloženě autobiografická, ale dají se v ní vystopovat jisté leitmotivy.

Vyprávět začíná Napierová od chvíle, kdy se Mijazaki narodil v roce 1941, tedy uprostřed druhé světové války. Pak přechází k Mijazakiho předposlednímu filmu Zvedá se vítr z roku 2013. Tím vymezuje zkoumané období i metodu.

Napierová interpretuje Mijazakiho dílo na základě jeho četných citací v médiích a rozhovorů s kolegy ze Studia Ghibli včetně Isaa Takahatiho, s nímž Mijazaki takzvané japonské Disney spoluzakládal a který byl vždy jeho nejbližším spolupracovníkem. Zemřel v roce 2018.

Obálka knihy Mijazaki a jeho svět | Foto: iROZHLAS.cz | Zdroj: Český rozhlas

Levicový pacifista

Autorka poukazuje v knize na Mijazakiho levicové smýšlení, které vystopovala až do doby jeho studií na univerzitě, kde se režisér věnoval politologii a ekonomii. Ideu kolektivismu a světa jako společného díla nachází například ve filmu Cesta do fantazie, za který Mijazaki získal Oscara.

Dále si Nazierová všímá Mijazakiho pacifismu, který je i vlivem historického válečného traumatu v japonské společnosti velmi živý.

S přibývajícím věkem sílí také Mijazakiho deziluze ze společnosti. Nejjasněji to vyjádřil ve snímku Princezna Mononoke, v němž autor kritizuje konzumerismus, vykořisťování přírody a všeprostupující industrializaci.

Rovnováha světa vyžaduje péči. Mijazaki natočil možná opravdu poslední film Chlapec a volavka

Číst článek

Pacifismus a úcta k přírodě mají nejspíš původ v japonské šintoistické tradici. Nic z toho ale Mijazakimu nebrání v tom, aby byl obdivovatelem aviatiky. Pro letadla a jejich křivky má slabost, která se projevuje snad v každém jeho filmu. Třeba i v jeho posledním snímku Chlapec a volavka, který není v knize zmíněn, neboť měl premiéru loni.

Obraz, který nakonec Napierová skládá, je plný rozporů a mnohovrstevnatý. Dokonce tvrdí, že Mijazaki trpí, protože miluje svět a touží v něm i nadále být, ale zároveň jím opovrhuje a chce se ho vzdát.

Na víc než třísetstránkovou monografii to možná zní jako banální závěr, ale právě v tom je síla této knihy, kterou pro nakladatelství Paseka přeložila Jana Hejná.

Podle slavné eseje Smrt autora od Rolanda Barthese v roce 1967 sice upozorňování na osobu autora vede ke zbožštění umělce a vzdálení jeho díla publiku. Ale také je to přístup v kultuře tak hluboce zakořeněný, že ignorovat osobu autora, navíc takového, který žije a vyjadřuje se ke své práci, působí uměle.

Kateřina Čopjaková, kac Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme