Velkým firmám chybějí lídři. Fenomén leadership zatím v Česku není trendem

Velkým firmám často chybějí lídři, tedy lidé s dlouhodobou vizí a schopností motivovat ostatní k dosažení cílů přínosných jak pro jednotlivce, tak pro firmu. V zemích střední a východní Evropy je tento rozdíl ještě výraznější. Právě proto, aby čeští manažeři dokázali inspirovat, motivovat a vést své týmy efektivněji, se společnost Blue Events, event-managementová společnost, rozhodla věnovat další ze série konferencí a kongresů právě této oblasti.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

individualismus (ilustr. foto)

individualismus (ilustr. foto) | Foto: Fotobanka stock.xchng

Setkání s názvem Leadership for life se odehrává právě dnes v hotelu Grand Majestic Plaza. Hosty jsou například Rinaldo Brutoco, zakladatel World Business Academy, nebo Lance Secretan, guru leadershipu a zakladatel firmy Manpower.

Přehrát

00:00 / 00:00

Konference Leadership for life. Téma reportáže Zdeňka Strnada.

„Je to naše investice do lepší budoucnosti. Leading je totiž o tom přicházet s nějakými inspirativními tématy. Tato konference ve své podstatě obhajuje pojem leadershipu jako aktuální trend a potřebu. Rovněž udržitelnost je dosud nezakořeněný pojem, který je třeba v ČR rozvinout a investovat do něj,“ uvedla partnerky společnosti Blue Events Barbora Krásná.

Podle Krásné je typickým lídrem například Šimon Pánek: „Myslím teď z neziskového sektoru. Je to osobnost, která je schopná šířit energii. Silnou stránkou lídra je fakt, že neprosazuje názory silou, ale je respektovaný.“ I když je leadership obecným přístupem, navíc univerzálně platným, role lídrů se mění v čase i v prostoru.

„Žijeme ve velmi zajímavé době, mění se podoba těch, kteří určují směr. Myslím si tedy, že starší podoba leadershipu, která měla platnost ve své době, už nefunguje. Byla to doba, kdy lídři byli o několik kroků před ostatními a mluvili s lidmi téměř shora dolů. Když je chtěli motivovat, bylo to jako když kněží kázali v kostele ve středověku. A tahle mentalita se změnila,“ řekl Rinaldo Brutoco.

Velký lídr podle něj umí motivovat lidi tak, že dokážou věci o kterých ani netušili, že jsou jich schopni: „Lídr jim ale poskytne smysl, kontext, vizi a platformu, díky které mohou lidé fungovat efektivně. Je to prostě úplně jiný styl řízení a vedení lidí. Dáváte lidem víru ve vlastní schopnosti místo toho, abyste se je snažili spoutat.“

Vedení službou

Rinaldo Brutoco uvádí jako příklad takzvaného servant leadershipu, tedy vedení službou: "Znamená to pomáhat lidem stát se lepšími, a když se stanou lepšími lidé, stane se lepší i celá organizace nebo tým. A to je primárním úkolem leadershipu. Já jsem spoustu let pracoval v soukromé sféře, a na vizitce jsem měl titul: CEO, což znamenalo chief empowerment officer, výkonný dodavatel síly. Když dodáte svému týmu sílu, dokážou úžasné věci, o kterém se nezdálo ani vám, ani jim.“

Základní funkcí většiny firem je ale vydělávání peněz. Otázkou je, jaký je vztah mezi systémem vedení lidí a ziskovostí firmy? „Nyní je velmi intenzivně diskutován celý koncept udržitelného života. Moderní leadership se ptá: jaký má naše podnikání smysl? Není to jen o zajištění návratnosti investic a o penězích zaměstnancům, ale také o tom, jak se postaráme o zákazníky, jak se postaráme o dodavatele, jak budeme minimalizovat dopad našeho podnikání na životní prostředí. Tento způsob leadershipu je méně militaristický.,“ dodal Brutoco.

Zítra bude konference pokračovat sérií workshopů na téma vytváření produktivního prostředí a definice inspiračního vedení a jeho zavádění do praxe.

Lukáš Vincourek, Zdeněk Strnad Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme