Úspory za energie jsou pro podnikatele klíčové, mnohdy i existenční
Skoro 80 procent malých a středních podnikatelů zavádí v důsledku recese úsporná opatření v oblasti energií. Jak vyplývá z průzkumu Unie malých a středních podniků, stejné procento oslovených považuje oblast energetických úspor a zvyšování efektivity za důležitý nástroj ke zvýšení konkurenceschopnosti.
„Přes 60 procent malých a středních podnikatelů považuje ceny energií na oblasti likvidity,“ říká předseda Unie malých a středních podniků a poslanec za ODS David Šeich.
Že mohou být platby energií na hranici bytí a nebytí podniku, souhlasí i analytik konzultační společnosti ENA Jiří Gavor: „Je to klíčová položka, ale záleží na druhu podnikání. Jsou podniky, kde je spotřeba energie značná. Když hovoříme o malých podnikatelích, tak třeba pekaři.“
Jak uspořit energie, poradili ve Světě o druhé předseda UMSP David Šeich a analytik ENA Jiří Gavor
Šeich velmi oceňuje ty dodavatele, kteří nemají zájem jen dodat co největší objem energií, ale snaží se pomáhat svým odběratelům se zaváděním ekonomičtějšího nakládání s energiemi ve výrobě – zateplování budov, zavádění energeticky úsporného svícení nebo vytápění. Z průzkumu v tomto ohledu vychází velmi dobře zejména E.ON či Pražská plynárenská.
„V oblasti ušetření nákladů na energie ale můžou odběratelé postupovat i samostatně. Jsou různá poradenská střediska, kam mohou zajít,“ namítá Gavor a radí podnikatelům, co by měli udělat určitě, navíc s nulovou investicí:
„Měli by pečlivě zvážit dodavatele a kombinaci cena-servis. Ta úspora může dosáhnout klidně i 5 procent. Druhá věc je podívat se na takzvaný energetický management, stačí změny v organizaci práce. Jako třetí věc už jsou investice do energeticky úsporných spotřebičů, zateplení a tak dále.“