Prodej nových automobilů klesl kvůli krizi o desítky procent
Jedním z odvětví, které loni nejvíc postihla hospodářská krize, byl automobilový průmysl. Projevilo se to především v poklesu prodeje. Produkci automobilů se následně snažily podpořit také různé vládní programy, jako třeba šrotovné v Německu. To příznivě ovlivnilo i produkci v Mladoboleslavské Škodovce, která loni zaznamenala pokles jen o 2,6 procenta.
"Ve všech kategoriích silničních vozidel jsme v loňském roce zaznamenali výrazný propad, s výjimkou osobních automobilů. Nejvýraznější byl u užitkových vozidel, kde dosahuje až šedesáti procent. Jak klesala koncem roku 2008 a začátkem roku 2009 výroba a klesaly nároky na přepravu, silniční dopravci výrazně omezili obnovu vozového parku," říká tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.
Třída osobních automobilů narostla v roce 2009 o dvanáct procent. To ale bylo podle Tunkla dáno tím, že se do ní navracela vozidla z kategorie lehkých užitkových automobilů po změně zákona o DPH, tedy po odstranění dříve povinných mřížek, oddělující zavazadlový prostor. Firemní automobily tak nově spadají do kategorie osobních automobilů.
O automobilovém trhu v České republice v roce 2009 mluvil na Radiožurnálu tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.
Až závěrem roku 2009 se projevila změna zákona o dani z příjmů, tedy zrychlené odpisy, a prodej firemních osobních automobilů výrazně převýšil prodej privátním zákazníkům.
"Z toho je zřejmé, že firmy v těžkém období velmi citlivě hospodaří, a proto si myslím, že zrychlené odpisy, které jsou předepsány do poloviny roku, by se měly prodloužit až do konce roku, ne-li až do konce roku 2011. Krize totiž rozhodně neodezní v polovině letošního roku," upozorňuje tajemník Svazu dovozců automobilů.
Zastaralý vozový park
Dominantní postavení na českém trhu má Škoda, téměř 29 procent, dále Ford, Volkswagen, Renault a další. Nejprodávanějším vozidlem byla Škoda Octavia.
"Z hlediska obnovy vozového parku se v České republice prodává pořád málo nových vozidel. Na úrovni 3,4 procent registrovaných vozidel. Normální je osm až deset procent. Proto máme stále přestárlý vozový park," dodává tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.