Prodej nových aut v Česku překonal rekord. Lidé jich loni nakoupili přes 270 tisíc
Češi loni nakoupili přes 270 tisíc nových osobních aut. To je nejvíc v historii. Vyplývá to ze statistik, které v pátek zveřejnil Svaz dovozců automobilů. Nejprodávanější tuzemskou značkou aut je Škoda následovaná Volkswagenem.
Celkem 84 138 aut prodala značka Škoda Auto, následuje Volkswagen s prodejem 26 942 vozů a Hyundai s odbytem 21 420 aut. Nejprodávanějším modelem byla Škoda Octavia, kterou si pořídilo 27 051 motoristů, následuje Škoda Fabia (21 281) a Škoda Rapid (12 407).
V Česku loni z výrobních linek sjelo rekordních 1 376 000 aut. Firmy ale trápí nedostatek pracovníků
Číst článek
Stále oblíbenější jsou terénní auta a SUV. Z celkového počtu prodaných aut je to asi čtvrtina, potvrzuje tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný. „Už jsme téměř na 25 procentech a počítá se, že tento segment půjde ještě nahoru,“ řekl Radiožurnálu Pokorný.
Zvýšil se také prodej hybridních aut, která mají kromě klasického motoru ještě malý elektromotor, doplňuje Pokorný. „U hybridů i díky podporám státní správy, ale i díky příznivějším cenám, se tam zdvojnásobily prodeje,“ dodal Pokorný.
Klesá zájem o motorky
Prodej lehkých užitkových aut se zvýšil o 0,8 procenta na 19 398 vozů. První Peugeot prodal 3050 aut, druhý je Fiat s prodejem 2817 aut a třetí Ford prodal 2285 vozů. Nejprodávanější dodávkou byl Peugeot Boxer.
Nižší jsou ale registrace nákladních aut. Podle ekonoma Vojtěcha Opleštila ze společnosti PricewaterhouseCoopers za to může i nedostatek řidičů u dopravních firem. „Firmy, které by rozšiřovaly své flotily, mají problém s tím, že nemají někoho, kdo by s těmi jejich vozy jezdil,“ říká Opleštil.
O pětinu v Česku loni poklesl i počet prodaných autobusů. Firmy jich nakoupili zhruba 800. Klesla i poptávka po motocyklech a to o desetinu na 16 045 strojů. Nejprodávanější byla Honda s 2643 prodanými motocykly, následuje Yamaha s 1118 stroji a BMW, které prodalo 802 motocyklů.