Počet odhalených vozů Toyota s vadným pedálem roste
Už více než devět milionů vozů Toyota muselo do opravy kvůli vadným plynovým pedálům. Jedna z největších podobných akcí v historii už ovlivňuje poptávku po vozech této značky. Podle agentury Reuters by to mohlo automobilku přimět ke snížení odhadu prodeje pro letošní rok. Toyota chtěla prodej původně zvýšit o šest procent, na osm a čtvrt milionu vozů.
"Jde v podstatě o banální konstrukční závadu. V mechanismu plynového pedálu je miniaturní brzdová čelist, která má řidiči dodávat pocit zvyšujícího se odporu v průběhu sešlápnutí pedálu," vysvětlil spolupracovník Českého rozhlasu ve Spojených státech Dušan Neumann a dodal:
"Za jistých okolností, jako je vlhkost, nečistota nebo koroze, tato brzdička zadrhává, sešlápnutí může být trhavé a v jistých případech může částečně sešlápnutý pedál zůstávat viset a vůz začne samovolně zrychlovat. Pokud pak řidič zpanikaří, může dojít k nehodě."
Podle informací hlavně ze Spojených států už tato závada zavinila smrt několika lidí. Automobilku vyšetřují i výbory Kongresu.
O problémech automobilky Toyota s možnou ztrátou důvěry zákazníků, po skandálu se závadou pedálu na milionech vozů, mluvil na Rádiu Česko Dan Vořechovský, ekonomický redaktor odborného serveru Auto.cz.
"Je to určitě problém na straně kontroly jakosti v automobilce Toyota. Je to čistě její selhání a problém. Je otázkou, zda to budou zákazníci vnímat jako dlouhodobý problém automobilky. Jako znak nespolehlivosti, i když pedály Toyotě dodává jiná americká společnost," uvedl Dan Vořechovský, ekonomický redaktor odborného serveru Auto.cz.
Loni Toyota prodala v důsledku hospodářské krize o třináct procent automobilů méně, zhruba sedm milionů osm set tisíc vozů. Toyota už na konci ledna v Severní Americe pozastavila prodej a výrobu osmi modelů. I tak zatím zůstává největší automobilkou světa.
"K obnovení výroby by mělo dojít po týdnu odstávky příští týden. Jednotýdenní výpadek není v celoročním provozu takovým problémem. Záleží ale na tom, jak budou v budoucnu zákazníci značku vnímat," dodal Dan Vořechovský ze serveru Auto.cz.
Týká se to i Peugeotů a Citroenů
V Evropě byly zatím ke kontrole pozvány necelé dva miliony vozů, také ze společné továrny Toyoty a francouzské automobilky PSA v českém Kolíně. Toyota ale obecně říká, že z Evropy má jen omezeně informací o problémech s plynovými pedály.
"Počet vadných vozů je v Evropě nižší, protože pedály pocházejí ze Spojených států a primárně jimi byly vybaveny vozy právě v USA. Byly ale také dodávány do Číny, kde se montovaly do vozů Ford, a i zde se musely měnit," řekl Dan Vořechovský, ekonomický redaktor odborného serveru Auto.cz.
V Evropě bude ke kontrole pozváno také skoro sto tisíc aut Peugeot 107 a Citroen C1 a také vozy Toyota Aygo.