Po vinylech se vrací do módy i audiokazety, prodeje v USA trhají rekordy

Módní retro vlna v hudebním světě nepolevuje. Po návratu gramofonových desek teď roste obliba dalšího málem zapomenutého média - audiokazet. Jejich prodej ve Spojených státech dosáhl rekordních hodnot. Znovu tak lze potkat hudební fanoušky s walkmany, jak přetáčí kazety napíchnuté na tužce.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Magnetofonová kazeta alba The Wall (Pink Floyd)

Magnetofonová kazeta alba The Wall (Pink Floyd) | Foto: CC BY-NC-ND 2.0, Ben Northern

Audiokazety vypadaly tak překonaně, že Oxfordský slovník angličtiny dokonce před pěti lety ze zkrácené edice úplně vypustil slovo "kazetový přehrávač".

Zpět k životu je přivedla malá nezávislá vydavatelství. Hledala totiž něco, čím by v konkurenci zaujala mladé fanoušky retro módy.

Jeden z majitelů kalifornského undergroundového vydavatelství Burger Records Lee Rickard listu Daily Mail řekl, že posluchači mohou mít z audiokazety unikátní hudební zážitek, který je digitálně těžko napodobitelný. Z pásky totiž zní zvuk jinak a někteří hudebníci s tím při tvorbě přímo počítali.

Levné, krásné, nenapodobitelné

Rickard k důvodům přidává i to, že audiokazety jsou hodně levné, ale přitom zajímavé na pohled, a tak je mladí zkrátka sbírají.

Nejstarší americký výrobce audiokazet NAC ze Springfieldu pro agenturu Bloomberg uvedl, že zažívá nejlepší prodeje od roku 1969, kdy továrna vznikla. Loni prodali necelých 12 milionů kazet, které mimochodem vyrábí na stejné lince se stejnými přístroji už 45 let.

Audiokazety | Foto: flickr.com Creativ Commons Attribution-NonCommercial 2.0 Generic

Firmě se ale daří také díky tomu, že ubyla konkurence. Na audiokazety v posledních letech totiž rezignovali nejen britští lingvisté, ale dokonce i japonská firma Sony, která na konci 70. let vyvinula legendární walkmany. V roce 2010 je úplně přestala vyrábět, čímž uvolnila pole pro konkurenci.

Nastupujícího trendu si už všimla i velká hudební vydavatelství. Na audiokazetách vyšla v poslední době třeba poslední deska popového idolu Justina Biebera Purpose nebo album Yeezus známého amerického rappera Kanye Westa.

Zmrtvýchvstání faxu
Americká společnost Sony Pictures nedávno znovu faxy zavedla jako bezpečnostní opatření kvůli hackerským útokům, při kterém unikly miliony e-mailů a dokonce i materiály k dosud nevydaným filmům. Důvěrné zprávy teď zaměstnanci firmy píšou rukou na papír a odesílají faxem, protože ten odesílá data analogově telefonní linkou. Hackeři na něj tedy nemůžou zaútočit.

Před několika lety zaznamenaly velký návrat také gramofonové desky. Jejich obliba roste už desátý rok v řadě.

Jen ve Spojených státech se loni podle údajů společnosti Nielsen prodalo přes 12 milionů kusů. Zhruba dvě třetiny však netvoří nové nahrávky, ale rocková klasika jako Pink Floyd nebo Led Zeppelin.

Důvody rostoucí obliny vinylů jsou podobné jako u kazet. Jednak jsou ideální do hezké hudební sbírky, ale důležitým argumentem je analogová kvalita, která, jak tvrdí fanoušci vinylu, dokáže na rozdíl od digitálu zaznamenat plnou hloubku zvuku.

Vydavatelé doufají, že audiokazety budou následovat podobný trend jako vinyly. Kazety mají navíc výhodu, že jsou přenosné a dají se přehrát třeba ve starších autorádiích.

ČRo, Viktor Daněk Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme