Padělky se v Česku vyrábějí v tajných továrnách. Už brzy je pomůže odhalit nová aplikace
Kvůli padělání výrobků přicházejí vybraná odvětví v České republice každoročně o téměř devět procent tržeb. To znamená zhruba 20 miliard korun nebo bezmála 2000 korun na osobu. Vyplývá to z nového výzkumu a odhadu Úřadu Evropské unie pro duševní vlastnictví. Výzkum se zaměřil na třináct vybraných odvětví, která jsou pro padělání výrobků náchylná. Jde například o kosmetiku, oděvy, hračky, kabelky a zavazadla, hudební nahrávky nebo víno a léky.
„My tady teď před sebou několik těch padělků máme. Tohle by údajně měly být boty značky Puma. Musím říct, že na první pohled bych věřil, že to je originál,“ vysvětluje pro Radiožurnál Radek Vegh, expert na ochranu duševního vlastnictví ve společnosti M2C.
„Tyto boty se k nám dostaly při pochybnostech zákazníka, který je zakoupil na internetovém obchodu.“
Tržiště a e-shopy
Největším zdrojem padělků v Česku jsou podle něj tržiště v příhraničních oblastech a internetové obchody.
„Specifikem České republiky je, že se sem nedostávají, ale že jsou vyloženě vyráběné v tajných továrnách skrytých na celém území, kde se vyrábí ve velkém. Ať už textilní výrobky, nebo doplňky,“ dodává.
Česká obchodní inspekce letos hlásí výrazný nárůst počtu zabavených padělků. Zatímco v prvním čtvrtletí loňského roku to bylo 6300 kusů padělků, letos už šlo ve stejném období o 13 500 kusů, tedy více než dvojnásobek.
„Na prvním místě zůstává textil, ale hned na druhém místě se objevila aktuálně obuv. A pak jsou to padělky audio a video nosičů a také hraček. Letos za první čtvrtletí Česká obchodní inspekce objevila nejvíce padělků u značky Salomon. Na druhém místě pak je značka Pokémon. A na třetím a na čtvrtém klasické značky Nike a Adidas,“ říká mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.
Aplikace v mobilu
Napálit zákazníky ale bude už za pár měsíců těžší. Odhalit padělky totiž brzy pomůže aplikace v mobilním telefonu. Technologii nazvanou Oneprove, která už funguje v testovacím provozu, vyvinula stejnojmenná společnost.
Padělky za 32 milionů korun. Inspektoři v prvním čtvrtletí zabavili jednou tolik falzifikátů více než vloni
Číst článek
„Používá dvě technologie z umělé inteligence. Jedna je computer vision a jedna je machine learning. Computer vision znamená, že učíme počítače, konkrétně mobil, jak se má dívat na jednotlivé předměty, jednotlivé materiály. Machine learning znamená, že učíme konkrétně mobil, jak se má učit z těch materiálů,“ popisuje spoluzakladatel firmy Roman Komárek.
Zkoumá přitom strukturu materiálů, ať už jde třeba o papír, textil, nebo kůži. „Pracujeme s firmou, která pracuje s uprchlíky z Indie. Tam je patnáct milionů rodných listů a nikdo neví, jestli jsou pravé, nebo ne. Stačí, aby nám někdo dodal padesát potvrzených originálů. A když se potom objeví kdekoliv na světě podobný papír, tak ten mobil dokáže říct: A, to už jsem viděl! A má to opravdu stejné prvky jako ten dokument, který je pravý.“
Stejným způsobem se dá ověřit pravost drahé značkové kabelky nebo třeba bot.