Naftu tankujeme u čerpacích stanic v Česku za vyšší ceny než u většiny sousedů
Ceny nafty v České republice patří k nejvyšším v Evropské unii. Vyplývá to z analýzy společnosti Axigon, která zpracovává statistická data Evropské komise.
Nejlevnější je nafta v Lucembursku, kde stojí litr nafty v přepočtu 26 korun 46 haléřů. V České republice je to podle údajů z téměř 1500 čerpacích stanic ve váženém průměru 30 korun 19 haléřů. Vážený průměr zohledňuje množství prodaného paliva na jednotlivých stanicích.
Z Evropských zemí přijde nafta levněji ve 12 zemích. Například v Polsku téměř o 3 koruny. A také na Slovensku, v Rakousku nebo ve Francii. Ze sousedních zemí mají naftu o malinko dražší jen v Německu. O 30 haléřů na litru.
Důvody vyšší ceny nafty u čerpacích stanic v Česku oproti okolním zemím zjišťovala Jitka Hanžlová
Nafta přitom v poslední době výrazně zlevňovala. Největší vliv ale mají daně. „Každá země má jiný způsob a jinou výši zdanění jak benzinu, tak nafty,“ vysvětlil Tomáš Menčík ze společnosti Cyrrus.
„Jedná se o spotřební daně i o DPH. Rozdíly jsou veliké a Česká republika patří, co se týče zdanění PHM mezi evropskými zeměmi, k nadprůměru.“
Marže a náklady
Cena ropy je jen menší částí konečné ceny nafty. K ceně ropy se přičítají marže rafinerií, náklady na dopravu ropy a daně. Dejme tomu, že na komoditní burze v Rotterdamu stojí nafta zhruba 9 korun 65 haléřů za litr.
„K tomu potom přistupuje spotřební daň z PHM, která v případě nafty činí 10,95 Kč na litr. Další složkou je tuzemská prémie, což bývá 1,43 Kč, a v ní je zahrnut obsah biosložek i marže výrobců,“ popsal příklad relací daní k ceně Jan Mikulec, výkonný ředitel České asociace petrolejářského průmyslu.
K tomu se přidají náklady na přepravu, což je přibližně 18 haléřů na litr. Tento základ ceny ještě zvyšuje daň z přidané hodnoty ve výši 21 procent.
Marže prodejců se podle dostupných údajů pohybují kolem pěti procent. Pohonné hmoty v české republice také zdražuje kurz koruny k dolaru, který je už delší dobu slabší.