Modernizace D1 u Velké Bíteše se zasekla. Stavaři žádají miliony navíc
Mnohokrát odkládaná modernizace dálnice D1 se dva měsíce po začátku prací zbrzdila. Kvůli sporu mezi státem a sdružením firem OHL ŽS a Alpine Bau, které žádají miliony korun navíc, protože prý zjistily, že nejdůležitější komunikace v zemi je v horším stavu, než se předpokládalo.
Opravy v úseku Velká Bíteš - Lhotka se tak zasekly. Stavaři chtějí zaplatit za vícepráce kvůli slabé únosnosti krajnic. Podle šéfa Ředitelství silnic a dálnic Davida Čermáka ale ve vyjednávání se zhotoviteli došlo k významnému posunu.
„My jsme včera měli schůzku s panem generálním ředitelem Šteflem z firmy OHL, což je lídr sdružení, kde jsme si celou situaci velmi bedlivě znova prošli a dohodli jsme se na tom - a dneska mi to pan ředitel potvrzoval - že od nich obdržíme do konce týdne, to znamená do zítřka, tak dlouho očekávané realizační dokumentace pro to, aby ty práce mohly pokračovat.“
O sporech s firmami, které modernizují D1, mluvil ve vysílání Radiožurnálu šéf Ředitelství silnic a dálnic David Čermák
Zmíněné dokumenty by měly zahrnovat, jakým způsobem se bude na modernizaci pracovat a kolik to bude stát. Šéf ŘSD nepředpokládá, že cena by se měla významně navýšit.
„Já podotknu jenom jednu věc, kterou říkám vždycky: liniové stavby jsou velmi složitým procesem, vždycky dochází k vícepracem. V každém případě podstatné je to, aby nedocházelo k žádným vícepracem jenom proto, aby docházelo k umělému navyšování ceny.“
„Takže v případě, že bude opravdu doloženo, že je potřeba zpevnit krajnici tak, aby unesla kamiony, tak v tom minimální množství, které bude potřeba, samozřejmě budeme muset vyjít vstříc zhotoviteli,“ řekl Čermák ve vysílání Českého rozhlasu s tím, že větší či menší problémy jsou i na dalších úsecích.
„Problém je právě v tom, že všude jinde jsme se byli schopni dohodnout a standardně postupovat v rámci smluvních dohod, akorát na tom úseku 21, jelikož zhotovitel položil cenu opravdu na hranici únosnosti, to znamená s nulovou marží, tak jsme se dostali do zákopové války, kde opravdu proběhlo v uplynulých třech týdnech několik desítek kusů korespondence mezi zhotovitelem a námi.“
„Takže my jsme si s panem generálním ředitelem vysvětlili, že tohle to není cesta, kterou jsme ochotní jít, a že ani pod tlakem neustoupíme na umělé navyšování ceny. Myslím, že jsme si to včera vysvětlili dostatečně,“ poznamenal šéf Ředitelství silnic a dálnic.