Ekonomické informace 3. 5. 2004
České restaurace kvůli vyšší DPH zatím většinou nezdražily. Telefonování je od 1. května levnější. Dnes začíná první internetový veletrh českých strojírenských podniků. Konkurenceschopnost našich vývozců na světových trzích může zvýšit vytvoření exportní aliance.
České restaurace, které musejí od května odvádět do státní kasy o 14 procent vyšší DPH, zatím většinou jídlo nezdražily. Vyčkávají, zda jim to nezpůsobí finanční problémy, protože už tak ne příliš vysoké marže jim dále výrazně klesnou, jak potvrdil i zaměstnanec restaurace Ateliér v Praze na Žižkově.
Telefonování je od 1. května levnější. Nový zákon o DPH totiž snížil základní sazbu daně z 22 na 19 procent a o tři procentní body by proto měly klesnout i poplatky za telekomunikační služby. Zlevnit by tak měly hovory na pevných i mobilních telefonních linkách, SMS zprávy i internetové připojení. Mobilní operátor T-mobile například podle mluvčího společnosti Jiřího Hájka promítne nižší sazbu do svých cen v plné míře.
Dnes začíná první internetový veletrh českých strojírenských podniků. Jak dodává mluvčí společnosti Czech Fair Štěpán Rainisch, zájemci ho mohou navštívit prostřednictvím internetu přímo ze své kanceláře na webové adrese www.czechfair.cz a v případě zájmu s ostatními komunikovat telefonem, faxem, elektronickou poštou nebo pomocí webových kamer.
České aerolinie ode dneška spojují Prahu s polským Krakovem. Letadlo ATR-42 pro 46 cestujících bude na krakovské letiště Jana Pavla II. létat osmkrát týdně. Krakov je po Varšavě druhou polskou destinací, kam ČSA létají. Novou linku bude firma provozovat ve spolupráci s francouzskou leteckou společností Air France. Má proto přímou návaznost na spoje z Paříže a Lyonu.
Maximálně 20 000 lidí z desítky nových členských zemí Evropské unie může letos najít práci v Itálii. Jak uvedl italský ministr práce a sociálního zabezpečení Roberto Maroni v rozhovoru pro deník La Stampa, jeho země nevylučuje, že tento limit zvedne.
Konkurenceschopnost našich vývozců na světových trzích může zvýšit vytvoření exportní aliance, neboli skupiny exportérů, kteří vystupují společně. Podobné celky se už osvědčily v řadě evropských zemích, u nás teprve začínají. Sdružování vývozců v jediný celek podle ředitele agentury CzechTrade Martina Tlapy výhodné hned z několika důvodů.