Ekonomické informace 23. 5. 2003
Po dnešku by mělo být jasněji v tom, kdo bude vládě radit při prodeji Unipetrolu. Od nového roku budou zřejmě dražší téměř všechny služby. O zvýšení daně z přidané hodnoty rozhodla Poslanecká sněmovna. Stát už úspěšně vykoupil všechny pozemky potřebné pro výstavbu prvního úseku dálnice D-47 z Ostravy do Hrušova. Německé hospodářství je stále v recesi.
Privatizace Unipetrolu bude po dnešku zase o krok dál. Jasněji by totiž mělo být v tom, kdo bude vládě v prodeji státního podílu v této petrochemické skupině radit. Velký vliv na prodej státních 63 procent v Unipetrolu bude mít také to, že podobné petrochemické společnosti se privatizují ve stejnou dobu v celé střední, východní a jižní Evropě. Takže investoři budou zřejmě hodně taktizovat, odhaduje situaci analytik Peter Koehler ze společnosti Slávia Capitál.
Od nového roku budou dražší téměř všechny služby. O zvýšení daně z přidané hodnoty včera rozhodla Poslanecká sněmovna. Některé druhy zboží a většina služeb byly přeřazeny do vyšší, dvaadvacetiprocentní sazby daně. Zdraží tak např. boty, počítače, telefonování, internet nebo služby cestovních kanceláří.
Jak říká Markéta Šichtařová z Volksbank CZ, na samotném zvýšení daně není nic překvapivého, vláda už totiž dříve avizovala, že k němu dojde, ale původně měla novela vstoupit v platnost o 4 měsíce později, a to 1. května 2004, při vstupu České republiky do Evropské unie.
Podobně rychlé zdražení čeká také Slováky. Spotřební daně z piva, vína, tabáku a pohonných hmot totiž navrhuje slovenské ministerstvo financí zvýšit už od letošního července, ačkoliv původně se měly upravit až od začátku příštího roku, kdy se předpokládá odstartování daňové reformy. Dřívější zvýšení daní odůvodňuje slovenský resort snahou dodržet plánovaný schodek veřejných financí na úrovni téměř pěti procent hrubého domácího produktu.
Stát už úspěšně vykoupil všechny pozemky potřebné pro výstavbu prvního úseku dálnice D-47 z Ostravy do Hrušova. Stavět se tam má začít letos na podzim. Vykupování pozemků je často spojeno s mnoha průtahy. Problémem bývá např. velký počet spoluvlastníků nebo snížení cen vykupovaných pozemků na základě vyhlášky ministerstva financí. To vše by měl by měl usnadnit zákon o výstavbě vybraných pozemních komunikací, který chce ministerstvo dopravy co nejdříve předložit vládě.
Odborníci se ale v případě D 47 obávají, že problémy se získáváním pozemků potřebných pro stavbu dálnice mohou vést k prodloužení termínu stavby. Podle rozhodnutí vlády by dálnice měla být uvedena do provozu v listopadu 2008. Náměstek ministra dopravy Jiří Kubínek tyto obavy ale nesdílí.
Německé hospodářství je stále v recesi. Za první čtvrtletí tam hrubý domácí produkt poklesl o 2 desetiny procenta, a to zejména kvůli nízkým investicím stavebních firem a významnému nárůstu dovozu. Firmy se totiž před válkou v Iráku předzásobovaly ropnými produkty a dalšími surovinami.
Německé podniky pokládají ekonomickou situaci stále za nejistou, a odmítají proto více investovat a vyrábět. Jak ale říká Josef Kvarda ze společnosti Atlantik finanční trhy, výhled do budoucnosti je poněkud lepší, i když německé hospodářství bude ještě nějakou dobu stagnovat.